Deze tweede druk is een vrijwel volledig herschreven editie van de eerste uitgave uit 1995. Dit boek is grotendeels door andere auteurs geschreven en ook de indeling van het boek is geheel gewijzigd. Zo is er nu een afzonderlijk hoofdstuk opgenomen over onderwijs in de maatschappelijke context, waarin diverse onderwijssociologische thematieken aan bod komen (auteurs Dekkers & Meijnen). Er is bovendien een hoofdstuk toegevoegd over de rol van de overheid in het onderwijsbeleid (auteur Leune). Nieuw zijn ook hoofdstukken over de meso-problematiek (auteurs Creemers & Sleegers) en over de rol van ICT in het onderwijs (auteurs Lowyck, Kanselaar & De Jong).
Het hoofdstuk over leerlingvariabelen en dat over didactische evaluatie zijn gebleven, maar ze zijn geschreven door andere auteurs, respectievelijk Vermunt & Ten Dam en Dochy & Janssens. De thematiek van de didactische werkvormen en die van het curriculum zijn samengenomen in het nieuwe hoofdstuk 'Leeromgevingen' in deze editie van de hand van Terwel en Lowyck.