Het boek Management Control maakt deel uit van de serie Informatie & Control en behandelt de wijze waarop organisaties het gedrag van hun managers sturen en beheersen. Waar het Basisboek Informatie & Control de hoofdlijnen van het vakgebied Management Control introduceert, biedt dit vervolgboek een verdere uitwerking van de vraagstukken waarmee de bouw van management-controlsystemen gepaard gaat en de principes en instrumenten die aan management-controlsystemen ten grondslag liggen. Daarmee is dit vervolgboek in combinatie met het basisboek in het bijzonder geschikt voor studenten die zich specialiseren in studierichtingen als Accountancy, Controlling, Accounting of SPD. Tevens is het boek, als verdieping in het vakgebied Management Control, geschikt voor studierichtingen als Bedrijfskunde, Informatiemanagement, Economie en die overige studierichtingen waarin een goed begrip van het intern functioneren van controlsystemen in organisaties van belang is.Het boek kiest bij de behandeling van management control van organisaties een sterke conceptuele invalshoek die prima aansluit bij de fundamentele disciplines waarop de genoemde studierichtingen zijn gestoeld. Daarnaast wordt de theorie telkens toegelicht met voorbeelden en casussen die vaak zijn gebaseerd op praktijkvoorbeelden. Elk hoofdstuk is bovendien voorzien van oefenstof. Extra oefenmateriaal is beschikbaar op de ondersteunende website (http://www.informatiecontrol.wolters.nl). Deze website bevat tevens presentaties en nadere toelichtingen op het boek.Het boek is onderverdeeld in drie delen. In deel 1 wordt een inleiding op het vakgebied Management Control gegeven en wordt ingegaan op de relatie tussen organisatiestructuur en control voor wat betreft de beheersing van activiteiten. Hierin wordt uiteengezet wat het verschil is tussen beheersing van activiteiten door middel van marktcontracten en door middel van interne organisatie en op welke manier binnen organisaties activiteiten in verantwoordelijke eenheden kunnen worden ondergebracht. Deel 2 gaat in op de wijze waarop managers van deze verantwoordelijk-heidscentra kunnen worden aangestuurd, gemotiveerd en beoordeeld. Het gaat in op prestatiemeting, target-setting en prestatiebeloning. Deel 3, ten slotte, gaat in op integrale beheersingssystemen in organisaties die pogen het bedrijfsmodel van de organisatie vast te leggen en als leidraad voor control te gebruiken. Aan bod komt allereerst het traditionele budgetteringssysteem, maar daarnaast wordt ingegaan op verschillende innovaties op het gebied van bedrijfsmodellering, waaronder de balanced scorecard. Naast een bespreking van de desbetreffende technieken wordt ook in algemene zin ingegaan op het nut van bedrijfsmodellen en de problemen die kunnen ontstaan als organisaties onvoldoende inzicht hebben in het toepasselijke bedrijfsmodel.