- Inspirerende lesideeën voor Natuur & techniek;
- toegankelijk verwoorde theorie, wetenschappelijk onderbouwd;
- o.b.v. de didactiek van ontwerpend en onderzoekend leren en actuele bronnen.
Natuur & techniek, moeilijk en saai? Niet als je dit boek hebt gelezen! Voor je ligt een berg praktische tips en kennis die je helpt bij het lesgeven over natuur & techniek in het basisonderwijs.
De didactiek van ontwerpend en onderzoekend leren wordt uitvoerig behandeld aan de hand van lesactiviteiten die aansluiten bij de leefwereld van kinderen. Je leert direct hoe je zelf goede lessen kunt geven op een actieve en ontwikkelingsgerichte manier, zowel binnen als buiten het klaslokaal. Ga met je leerlingen de riddertijd in en ontwerp eenvoudige machines zoals een megagrote katapult. Of onderzoek hoe je hartslag en ademhaling veranderen tijdens het sporten. Je zult zien dat kinderen de wereld om hen heen willen ontdekken. En dat ze moeten samenwerken en hun creativiteit aanboren om tot oplossingen te komen.
Om de kinderen extra bagage te geven in deze snel veranderende wereld is er in dit boek ook aandacht voor duurzaamheid en de uitdagingen die dit met zich meebrengt. Welke waarden krijgen kinderen mee om zorgzaam te worden voor zichzelf en anderen? Hoe kun je als leerkracht kinderen helpen bewust te worden van hun handelen? Dit boek is een inspiratiebron voor pabostudenten en leerkrachten die goede en motiverende natuur- & technieklessen willen geven.
In deze tweede editie van Onderzoekend en ontwerpend de wereld ontdekken is deel 1 beter geïntegreerd met deel 2. Het boek is uitgebreid met twee nieuwe hoofdstukken: ‘Buiten leren’ en ‘Eenvoudig programmeren’. Daarnaast is het boek voorzien van nieuwe, frisse illustraties én van QR-codes die linken naar handige filmpjes en bronnen.
Onderzoekend en ontwerpend de wereld ontdekken is geschreven voor studenten in zowel de hoofd- als propedeuse fase van de pabo.
De website bij Onderzoekend en ontwerpend de wereld ontdekken biedt ondersteuning voor studenten en docenten. De unieke code voorin dit boek geeft toegang tot: ondersteunende filmpjes, verwijzingen naar lesmateriaal, vakpublicaties en wetenschappelijke bronnen.
Remke Klapwijk werkt als onderzoeker en innovator op het gebied van ontwerpend leren bij het Wetenschapsknooppunt van de Technische Universiteit Delft. Haar expertise ligt op het gebied van creativiteit, empathie, communicatie en formatief evalueren.
Ellen Rohaan is docent en onderzoeker bij Fontys Hogeschool Kind en Educatie en gespecialiseerd in onderzoekend en ontwerpend leren en buiten leren in het basisonderwijs.
Sara van Duijn is docent aan de pabo in Leiden, basisschoolleerkracht en auteur van Alles is biologie.
Tycho Malmberg is bioloog en ontwikkelaar van lesmateriaal. Hij organiseert de landelijke Natuur-, Wetenschap- en Techniekconferentie vanuit het Nederlands Instituut voor Biologie.