- Geeft psychologisch inzicht in consumentengedrag en biedt daarmee een basis voor succesvolle marketing;
- bevat de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online koopgedrag en social media;
- met aandacht voor circulariteit en duurzaam consumentengedrag, vanuit verschillende perspectieven: consument, maatschappij en marketingafdelingen.
Consumentengedrag is een compleet en actueel standaardwerk over de belangrijkste drijfveren van het gedrag van consumenten. Het boek biedt (toekomstig) marketeers – en anderen die gedrag willen beïnvloeden – psychologisch inzicht in het gedrag van de consument en de invloed van zijn (online) omgeving. Daarmee helpt het hen om goed gefundeerde beslissingen te nemen. De wisselwerkingen tussen marketing, de omgeving, de consument en diens gedrag komen uitgebreid aan bod. Het boek start met een flowchart waarin deze interactie tussen consument, omgeving en marketingaanbod is gevisualiseerd.
Nieuw in deze herziene, achtste editie van Consumentengedrag is de aandacht voor circulariteit en duurzaam consumentengedrag, zowel vanuit het perspectief van de consument, als vanuit maatschappelijk en marketingoogpunt. Daarnaast is komen de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van (online) koopgedrag en social media uitgebreid aan bod en zijn in het hele boek de praktijkvoorbeelden, cases en afbeeldingen geactualiseerd. Nieuw is ook het hoofdstuk Kiezen & Evalueren waarin onder meer ruime aandacht wordt besteed aan onbewust consumentengedrag, heuristieken en nudging. Tot slot worden twee tools om consumentengedrag te analyseren – Customer Journey Mapping en het Triade-model – in deze editie uitgebreider en in een afzonderlijk hoofdstuk behandeld.
Consumentengedrag is geschikt voor hbo-opleidingen als Commerciële Economie, Communicatie, Creative Business, Ondernemerschap en Retailmanagement en Bedrijfskunde. Het boek is zowel in de propedeuse als de hoofdfase te gebruiken.
Studenten vinden in de ondersteunende online omgeving o.a. toetsvragen en verdiepingsmateriaal. Voor docenten staan er figuren en tabellen uit het boek en collegesheets.
Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van Toets-op-Maat. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten en daarnaast een set unieke vragen voor de docent: ideaal voor een tentamen! Toetsen kunnen worden geëxporteerd naar diverse formats.
Drs. Jeske Nederstigt doceerde tot 2009 Consumentengedrag, Customer Journey Mapping, Keuzegedrag en Onderzoeksmethoden aan verschillende opleidingen van Fontys Hogeschool. Momenteel is ze binnen de hogeschool onderzoeker sociale innovatie en gedragsverandering bij het Expertisecentrum Circulaire Transitie.
Prof. dr. Theo Poiesz is hoogleraar Economische Psychologie en Health Care Marketing aan de TiasNimbas Business School (gelieerd aan Tilburg University en de Technische Universiteit Eindhoven). Eerder was hij hoogleraar Psychologie van de Reclame, hoogleraar Marketing en hoogleraar Healthcare Management, alle drie part-time. Hij is onderzoeker en (gast)docent geweest aan verschillende Nederlandse universiteiten, de Eastern Michigan University, de University of Iowa en de Göteborg University.