Praktische pedagogiek voor sociaal werk

Voorzijde
Inkijkexemplaar
42,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 40,80 i
Andere versies
+
Bestel
ISBN: 9789001297404
Uitgever: Noordhoff
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Vanessa Landsmeer-Dalm Floor Peels Maud Husson
Druk: 1
Pagina's: 300
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2021
NUR: Pedagogiek

- Compleet overzicht van alle relevante theorieën en toepassingen binnen de pedagogiek en orthopedagogiek voor een sociaal werker;

- per onderwerp beschreven, dus de focus kan ook gelegd worden op een of meerdere afzonderlijke onderwerpen;

- actieve koppeling met de praktijk van sociaal werk.

Praktische pedagogiek voor sociaal werk is het eerste studieboek dat een compleet overzicht biedt van alle relevante theorieën en toepassingen binnen de pedagogiek en orthopedagogiek voor een sociaal werker. Van de geschiedenis van het vakgebied tot culturele verschillen in de opvoeding. Van de ontwikkeling van kinderen en jeugdigen tot ethische kwesties. En van problematische opvoedsituaties tot opvoedingsstijlen en opgroeien in de 21e eeuw.

In Praktische pedagogiek voor sociaal werk staat de praktijk van de sociaal werker centraal. Het boek is doorspekt met vele realistische voorbeelden die de theorie actief aan de praktijk koppelen. Dit maakt de theorie voor studenten direct betekenisvol.

Motivatie voor de auteur om dit boek te schrijven:

“Ik miste nog een goed boek waarin zowel de pedagogiek als de orthopedagogiek op een praktisch toepasbare manier wordt toegelicht. De kracht van dit boek is dat er continu een koppeling gemaakt wordt met wat je als (toekomstig) sociaal werker of pedagoog met deze theorie in de praktijk kunt. De theorie komt tot leven in praktische en levendige voorbeelden, uit het sociaal werk gegrepen.”

Floor Peels

Praktische pedagogiek voor sociaal werk is speciaal geschreven voor studenten die het hbo-traject ‘Social Work’ volgen of een andere sociale opleiding, zoals Pedagogiek.

Vanessa Landsmeer-Dalm studeerde pedagogische wetenschappen. De interesse voor dit vakgebied kwam voort uit haar jarenlange werkervaring als dans- en tekendocente, specifiek gericht op kinderen. Inmiddels is ze ruim tien jaar werkzaam als basisorthopedagoog en begeleidt en ondersteunt ze vanuit deze functie kinderen en jongeren met diverse ontwikkelingsproblemen. Daarnaast heeft ze een bijdrage geleverd aan de beroepsvorming van mbo- en hbo-studenten binnen pedagogische- en sociaal-maatschappelijke opleidingen, door haar kennis en ervaring om te zetten in lesmateriaal en specifieke onderwijsmethodes. Ze is tevens een van de auteurs van het boek Praktische ontwikkelingspsychologie voor sociaal werk. In haar vrije tijd geeft ze nog steeds graag dansles, zij het aan specifieke doelgroepen, zoals kinderen en jongvolwassenen met het syndroom van Down.

Floor Peels studeerde pedagogische wetenschappen. Na haar opleiding heeft ze op verschillende plekken gewerkt als jeugdhulpverlener in de gehandicaptenzorg en in de zorg voor kinderen met diverse problematieken zoals ADHD en autisme, in de ambulante hulpverlening en als gedragsdeskundige in de gehandicaptenzorg. Vervolgens ging zij aan de slag als docent en onderzoeker bij Fontys Hogeschool Sociale Studies en combineerde ze haar werkzaamheden met het werken in de praktijk. Zij bemerkte steeds dat het actief koppelen van theorie aan de praktische voorbeelden voor studenten helpend is om de stof eigen te maken. Tegenwoordig is Peels naast docent ook orthopedagoog in het reguliere basisonderwijs. De rode draad in al haar werkzaamheden is ondersteuning bieden aan kinderen, jongeren, in hun ontwikkeling en opvoeding.

Maud Husson is orthopedagoog die als gedragswetenschapper binnen het sociaal domein werkt. Na haar studie is zij in het onderwijs als orthopedagoog en ondersteuningscoördinator aan de slag gegaan. Haar brede interesse en haar passie voor hulpverlenen zorgde ervoor dat zij de overstap heeft gemaakt naar de specialistische GGZ. Hier werkte zij onder andere met jongeren met verslavings- en/of gedragsproblematiek. Tijdens haar loopbaan is de systemische focus steeds meer op de voorgrond gekomen. Deze focus heeft zij aangevuld met ervaring als gezinsbehandelaar voor gezinnen met kinderen die gedragsproblemen hebben. Deze achtergrond neemt zij mee in haar huidige werk. Voor haar blijft het kind centraal staan en wordt de omgeving altijd meegenomen.