Praktijkgericht onderzoek

Voorzijde
Inkijkexemplaar
44,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 42,70 i
Andere versies
+
Bestel
ISBN: 9789001291754
Uitgever: Noordhoff
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Tom Fischer Mark Julsing Jan-Willem van Putten
Druk: 1
Pagina's: 300
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2022
NUR: Management algemeen

- Gedegen voorbereiding op onderzoeksstages/afstudeeropdrachten in het bedrijfsleven of bij de overheid;

- leert studenten de juiste vragen te stellen;

- volop aandacht voor fase voorafgaand aan stage/onderzoek en nadien: de impact van het onderzoek.

Maak kennis met deze eerste editie van Praktijkgericht onderzoek – voor studenten de voorbereiding bij uitstek voor de omgang met organisaties waarin steeds meer met data moet worden onderbouwd.

De uitgave sluit nauw aan bij wat studenten bij hun onderzoeksstage of afstudeeropdracht in het bedrijfsleven of bij een overheidsinstelling tegenkomen. Het boek leert studenten leren de juiste vragen aan de opdrachtgever te stellen en de juiste onderzoeksmethode en analysevorm te kiezen.

Het boek begeleidt studenten vanaf het formuleren van de onderzoeksvraag en het onderzoeks- en analyseproces tot het presenteren van de onderzoeksresultaten. Deze stappen komen overeen met de zeven-stappen-aanpak, die door veel consultancybureaus wordt gebruikt. Elk hoofdstuk opent met de leerdoelen en eindigt met een samenvatting en opdrachten. Praktijkgericht onderzoek besteedt volop aandacht aan dataverzameling en hoe je van inzicht naar actie komt.

In tegenstelling tot andere boeken over dit onderwerp, is er veel aandacht voor de fase vooraf (wat is de vraag achter de vraag) en achteraf (hoe zorg je dat er daadwerkelijk iets met je advies gebeurt en dat je impact hebt).

Praktijkgericht onderzoek kan gebruikt worden in zowel de hoofd- als propedeusefase van het hbo voor alle opleidingen.

Studenten vinden in de ondersteunende online omgeving o.a. checklisten. Voor docenten staan er PowerPoints per hoofdstuk en uitwerkingen van opdrachten.

Tom Fischer is hogeschooldocent en leerlijnexpert toegepast onderzoek aan het instituut voor marketingmanagement aan de Hanzehogeschool Groningen. Naast het ontwikkelen en verzorgen van het onderwijs op het gebied van toegepast onderzoek, begeleidt hij veel afstudeerstudenten bij hun afstudeeronderzoek. Naast lesgeven is hij verbonden aan het lectoraat "Marklinq" als onderzoeker. Tom is tevens coauteur van een viertal andere boeken bij Noordhoff, waaronder Basisboek Methoden en technieken (Noordhoff, 2021) en Basisboek Kwalitatief onderzoek (Noordhoff, 2021).

Mark Julsing heeft werkervaring als (markt)onderzoeker aan zowel de bureau- als de opdrachtgeverszijde bij onderzoeksbureau Hanzeconnect, de NCRV, de Persgroep, Eredivisie Media & Marketing CV en Noordhoff. Zijn expertise ligt vooral op het gebied van bestaande data en kwantitatief onderzoek. Mark is coauteur van een zestal andere boeken bij Noordhoff, waaronder Basisboek Methoden en technieken (Noordhoff, 2021) en Basisboek Kwalitatief onderzoek (Noordhoff, 2021).

Jan-Willem van Putten doet als consultant in meerdere sectoren, zowel in het publieke als private domein, toegepast onderzoek. Hij is zijn carrière gestart bij OC&C Strategy Consultants (nu EY Parthenon), voordat hij in 2017 samen met twee cofounders zijn eigen adviesbedrijf in het onderwijs (The Next School) heeft opgericht. Jan-Willem is tegenwoordig als ondernemer verbonden aan de internationale beweging ‘effectief altruïsme’, waarin hij zich vooral bezighoudt met de non-profit sector en overheden. Deze beweging benadrukt het belang van onderzoek doen, data en rationaliteit.