Wiskunde in de praktijk - Kerninzichten / Druk 4

Voorzijde
Inkijkexemplaar
53,95
Vandaag besteld,
maandag verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 51,25 i
Andere versies
+
Bestel
ISBN: 9789001080723
Uitgever: Noordhoff
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur:
Druk: 4
Relevante opleidingen: PABO
Pagina's: 475
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2023
Voorgeschreven bij o.a.: Fontys Hogescholen Hogeschool KPZ
Vervanger van: 9789001994440
NUR: Didactiek

- Een duidelijke opbouw en structuur;

- goede voorbereiding op de onderwijspraktijk;

- veel (online) oefenmogelijkheden voor studenten.

Dit boek beschrijft in 31 kerninzichten wat de belangrijkste wiskundige inzichten zijn die leerlingen in hun basisschoolloopbaan moeten verwerven. Voorbeelden uit de praktijk verduidelijken ieder kerninzicht. De 31 kerninzichten zijn gebundeld in de hoofdstukken 'Gehele getallen', 'Gebroken getallen', 'Meten' en 'Meetkunde en verbanden'.

Het eerste hoofdstuk biedt een oriëntatie op de inhoud, het laatste beschrijft de samenhang tussen de kerninzichten, de leerlijnen en de achterliggende leer- en onderwijsprincipes. Praktijkvoorbeelden en analyses worden afgewisseld met vragen en opdrachten.

In het boek komen alle relevante begrippen uit de landelijke kennisbasistoets voor de pabo aan de orde en elk hoofdstuk bevat oefenopgaven op het niveau van die toets. Deze vierde, herziene editie toont geactualiseerde voorbeelden uit veel gebruikte rekenmethodes voor de basisschool.

In de serie 'Wiskunde in de praktijk' zijn de volgende delen ook leverbaar: Onderbouw, Bovenbouw, Kennisbasis en Verschillen in de klas.

Het boek is speciaal gericht op studenten aan de pabo, zowel voor de propedeuse als de hoofdfase. In het boek komen alle relevante begrippen uit de landelijke kennisbasistoets voor de pabo aan de orde en elk hoofdstuk bevat oefenopgaven op het niveau van die toets.

Op de ondersteunende website Hoger onderwijs online staan per hoofdstuk samenvattingen en wiskundige- en vakdidactische meerkeuzevragen te vinden. Ook kunnen studenten daar antwoorden op vragen en opdrachten uit het boek opzoeken en videofragmenten bekijken die de kerninzichten helder illustreren. Voor docenten zijn er online lessuggesties beschikbaar.

Eindredacteur en auteur Ronald Keijzer studeerde wiskunde en promoveerde in 2003 aan de VU op een proefschrift rond het leren van breuken. Hij is sinds oktober 2009 lector rekenen-wiskunde en didactiek aan de Hogeschool iPabo. Keijzer werkte mee aan tal van publicaties en projecten. Daarnaast is hij hoofdredacteur van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek en geeft leiding aan de onderzoeksgroep van ELWIeR. Hij is in 2022-2023 een van de ontwikkelaars van de nieuwe kerndoelen voor rekenen-wiskunde.

Eindredacteur en auteur Sabine Lit studeerde onderwijskunde en specialiseerde zich in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool. Sinds 1990 is zij werkzaam als docent rekenen-wiskunde & didactiek bij Hogeschool Domstad, bij Hogeschool iPabo en thans bij Hogeschool Utrecht. Daarnaast werkt zij als zelfstandig onderwijskundige en educatief auteur.

Eindredacteur en auteur Wil Oonk was leraar basisonderwijs, docent wiskunde in het voortgezet onderwijs én aan de pabo. Hij promoveerde in 2009 aan de Universiteit Leiden op het onderwerp ‘Met theorie verrijkte praktijkkennis in de lerarenopleiding voor het vak rekenen-wiskunde & didactiek’. Tegenwoordig is hij onder meer gastonderzoeker aan het Freudenthal Instituut en lid van de onderzoeksgroep ELWIeR.

Webredacteur Frits Barth studeerde onderwijskunde en werkte als docent pedagogiek, onderwijskunde, rekenen-wiskunde en didactiek aan de Stenden Hogeschool te Leeuwarden. Frits Barth heeft meegewerkt aan de Kennisbasis rekenen-wiskunde voor de pabo’s, die in 2009 is opgesteld in opdracht van de HBO-raad. Hij was redactielid van het tijdschrift Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek.