- Combineert filosofie, theorie en praktijk;
- toegankelijk en inspirerend;
- belicht zowel de geschiedenis als de actuele ontwikkeling van opvoeding en onderwijs.
Schoolpedagogiek combineert opvoedingsfilosofie, pedagogische wetenschappen en de praktijk van opvoeding en onderwijs en biedt op grond hiervan:
herkenbare praktijkverhalen;
een toegankelijke en inspirerende introductie in de theorie en de praktijk van opvoeding en onderwijs;
een brede en tegelijk diepgaande kennismaking met de theorie en de praktijk van opvoeding en onderwijs;
zicht op de geschiedenis én de actuele ontwikkeling van opvoeding en onderwijs.
Schoolpedagogiek bestaat uit praktijkverhalen, een breed scala van opvoedings- en onderwijstheorieën en wil daarmee een hulpmiddel zijn bij de pedagogisch professionele vorming van aanstaande leraren. Het boek is geschikt voor alle leerjaren en opleidingsvarianten van de lerarenopleidingen.
Pedagogiek gaat niet alleen over het ‘wat’ (de leerinhoud) en het ‘hoe’ (omgangsvormen en onderwijsmethoden) van het onderwijs, maar ook het ‘waartoe’ ervan: de doelen waartoe we opvoeden en onderwijzen. Pedagogiek als theorie van en voor het onderwijs is daarmee noodzakelijk voor iedereen die zich met het onderwijs bezig houdt.
Schoolpedagogiek biedt een actuele pedagogische kennisbasis voor het basis- en voortgezet onderwijs. Op een toegankelijke manier worden thema’s als de wereld van kinderen en jongeren, kinderrechten, pedagogische denkbeelden, de opbouw van het curriculum, ICT en de relatie tussen school en maatschappij (gelijke kansen, burgerschap) met elkaar verbonden.
In deze herziene, vijfde editie van Schoolpedagogiek worden recente ontwikkelingen op het gebied van ICT, curriculum en burgerschap besproken. Er is actuele literatuur toegevoegd; de tekst is op veel plaatsen opgefrist en illustraties zijn vernieuwd.
Gebruikersreview
“Ik ben onder de indruk van de kwaliteit van het boek – degelijke opbouw, inhoudelijk perfect!” (docent Stenden Hogeschool)
Schoolpedagogiek is geschreven voor de propedeuse en hoofdfase van de pabo en lerarenopleidingen.
Studenten vinden op de ondersteunende website Hoger onderwijs online toetsen en samenvattingen.
Joop Berding en Wouter Pols begonnen beiden hun loopbaan als onderwijzer in het basisonderwijs en zijn jarenlang als docenten en onderzoekers werkzaam geweest aan verschillende lerarenopleidingen, zowel pabo als lero.
Naast Schoolpedagogiek publiceerden zij afzonderlijk en gezamenlijk meer dan 30 boeken en vele artikelen over de theorie en praktijk van opvoeding, onderwijs en opleiding.