- Dé gids bij uitstek om stapsgewijs een ondersteuningsplan te leren schrijven;
- inclusief verdiepingsactiviteiten die uitnodigen om na te denken over rol van sociaal werker;
- voorzien van uitgebreide online ondersteuning.
Ieder mens wil de regie hebben over zijn of haar eigen leven: zelf kunnen beslissen over woonplek, contacten, dagbesteding, enzovoort. Mensen met een verstandelijke, lichamelijke of psychische beperking of kwetsbare ouderen moeten deze regie vaak uit handen geven aan bijvoorbeeld maatschappelijk werkers, woonbegeleiders, GGZ-agogen, jeugdzorgwerkers of ouderenadviseurs.
De ondersteuning die zij bieden wordt vastgelegd in een ondersteuningsplan. Hierin staan de vragen, wensen en behoeften van de cliënt centraal.
Zo maak je een ondersteuningsplan is dé gids bij uitstek om stapsgewijs een ondersteuningsplan te (leren) schrijven. De zeven stappen zijn: Stap 1: oriënteer je op de situatie van de cliënt, Stap 2: bepaal de vraag, Stap 3: formuleer de doelen, Stap 4: maak een plan van aanpak, Stap 5: verwerk de verzamelde informatie, Stap 6: voer het plan uit, Stap 7: evalueer het plan. De bijbehorende verdiepingsactiviteiten nodigen de student uit om na te denken over zijn (toekomstige) rol als sociaal werker.
Deze derde editie verschilt op een aantal punten van de tweede editie. Zo is het aantal stappen teruggebracht naar zeven, en is de volgorde van de stappen ‘Verwerk de verzamelde informatie’ en ‘Maak een plan van aanpak’ omgedraaid. Hierdoor zijn de stappen logischer van opbouw. De stap ‘Voer het plan uit’ is uitgebreid met aandachtspunten en handreikingen die behulpzaam zijn bij de uitvoering van het plan. Daarnaast is deze editie geactualiseerd aan de hand van veranderingen die in het werkveld en in de wetgeving hebben plaatsgevonden.
Zo maak je een ondersteuningsplan is geschreven voor de propedeuse- en hoofdfase van de opleidingen Social work en agogiek.
Studenten vinden op de ondersteunende website Hoger onderwijs online casuïstiek, formats en voorbeelden van ondersteuningsplannen, extra oefeningen en achtergrondinformatie. Voor de docent is er een docentenhandleiding met daarin mogelijkheden voor de invulling van de lessen en het gebruik van de casuïstiek en een PowerPointpresentatie.
Anita Pfauth is werkzaam als docent en supervisor bij de opleiding Sociaal Werk (SW) van Hogeschool Leiden. Ze geeft cursussen en trainingen over verschillende doelgroepen (met name over mensen met psychische problematiek), is supervisiecoördinator van de opleiding en ontwikkelaar van nieuwe onderwijsonderdelen. Anita is gecertificeerd Gespreksleider Moreel Beraad en begeleidt groepen hbo-studenten en hulpverleners uit het sociaal werkveld bij het bespreken van morele dilemma’s. Vóór haar docentschap is zij ruim twintig jaar werkzaam geweest als sociaal werker in de hulpverlening.