- De aanpak Design Thinking vertaald naar een eenvoudig toepasbaar model;
- bevat een uitgebreid deel over tooling en gereedschap;
- duidelijke koppeling tussen de theorie en de designpraktijk.
Hedendaagse organisaties zien zich geconfronteerd met complexe problemen en vraagstukken die niet langer eenduidig en eenvoudig te definiëren zijn. Bij het adequaat inspelen op deze maatschappelijke vraagstukken komt de creatieve oplossingsstrategie die Design Thinking biedt goed van pas. Dit boek ontrafelt het denk- en werkproces dat aan Design Thinking ten grondslag ligt en biedt praktische handvaten om aan de slag te gaan met Design Thinking.
Elk van de vier hoofdstukken van deze volledige herziene, tweede editie benadert Design Thinking op een andere wijze: als denkwijze, werkwijze, projectaanpak en een verzameling methoden. Het hoofdstuk over Design Thinking als denkwijze gaat in op de probleembenadering en grondhoudingen van ‘designthinkers’. In het deel over Design Thinking als werkwijze komen de verschillende fases in een designproces en de cyclus van Design Thinking aan bod. Het daaropvolgende hoofdstuk, over Design Thinking als projectaanpak, is gewijd aan oefenen met Design Thinking. Het boek sluit af met een uitgebreid hoofdstuk over de tools en methoden die worden ingezet bij een designproject.
Design Thinking heeft een interdisciplinair karakter en is dus binnen veel verschillende opleidingen te gebruiken (in de hoofdfase). Het boek sluit vooral goed aan bij opleidingen op het gebied van economie, dienstverlening en design. Maar ook binnen opleidingen verpleegkunde wordt de Design Thinking-aanpak toegepast om studenten patiëntgericht te laten werken.
Op de ondersteunende website Hoger onderwijs online vinden studenten en docenten presentaties, cases, opdrachten en uitwerkingen. De in het boek opgenomen formulieren bij de Design Thinking-methoden zijn te downloaden via deze website. Daarnaast zijn ingevulde voorbeelden van de formulieren, verschillende filmpjes, interessante weblinks en artikelen online beschikbaar.
Teun den Dekker (1983) ondersteunt organisaties bij het toepassen van Design Thinking als denk- en werkwijze. Sinds 2013 doet hij dit als creative director en mede-eigenaar van /LAB service & experience design. Hij publiceerde in internationale wetenschappelijke vakbladen over kwalitatieve onderzoeksmethoden, co-creatie en Design Thinking.