Verbindt theorie en praktijk met een stapsgewijze aanpak;
praktische voorbeelden verduidelijken het gebruik van het 4CID-model;
helder gestructureerd en toepasbaar voor flexibel en zelfsturend onderwijs.
Innovatief onderwijs ontwerpen laat zien hoe vanuit het 4CID-model effectief complexe taken in het onderwijs gemaakt kunnen worden. Deze wetenschappelijk onderbouwde methode wordt toegepast bij steeds meer instellingen die hun onderwijs beroepsgerichter willen (her)ontwerpen. Het model biedt een concreet stappenplan waarmee docenten hun onderwijs flexibeler en effectiever kunnen inrichten. Deze herziene, derde editie van Innovatief Onderwijs Ontwerpen benadrukt de systematische aanpak bij de toepassing van het 4C/ID-model. Deze aanpak wordt geïllustreerd aan de hand van een nieuwe casus uit de onderwijspraktijk. In deze editie wordt de link gelegd met actuele onderwijsconcepten, zoals zelfregulatie en zelfgestuurd leren. Dit maakt het zeer geschikt voor eigentijdse onderwijsprogramma's die flexibiliteit en studentgestuurd leren bevorderen.
Doelgroep
Innovatief onderwijs ontwerpen is geschreven voor docenten en onderwijskundigen (vo, mbo, hbo, wo) en voor studenten onderwijswetenschappen, onderwijskunde, opleidingskunde en de (academische) lerarenopleidingen.
Over de auteurs
Jimmy Frèrejean is universitair docent bij de vakgroep Onderwijsontwikkeling en Onderwijsresearch van de Universiteit Maastricht. Naast zijn onderwijs en onderzoek op het gebied van onderwijsontwerp bij de School of Health Professions Education is hij ook onderwijsadviseur aan de Academie van het Maastricht University Medical Center, waar hij betrokken is bij de ontwikkeling van onderwijsprogramma’s voor zorgprofessionals.
Iwan Wopereis is docent aan de academische lerarenopleiding basisonderwijs van de Open Universiteit en werkt daarnaast als onderwijstechnoloog en onderzoeker aan diverse innovatieprojecten, zoals het AI- en Datageletterdheidsproject (AID) voor studenten en docenten binnen NPuls. Hij studeerde af als instructietechnoloog aan de Universiteit Twente. De kern van zijn werk ligt in de combinatie van onderwijsontwerp en nieuwe technologie.