Toegankelijke kennismaking met het onderwerp ethiek; gaat voorbij aan de waan van de dag; biedt een volledige, solide kennisbasis ethiek.
Morele standpunten, oordelen en argumenten gebruiken we iedere dag en overal. Het innemen van een moreel standpunt wordt ook doorlopend van ons gevraagd. Ethiek de basis verbetert de vaardigheden om een actieve rol te spelen in dit alledaagse morele debat. Het gaat dan om:
Wat ben je aan het doen als je een moreel standpunt inneemt?
Wat zijn relevante argumenten en wat niet?
Wat betekent het voor je professioneel functioneren?
Dit boek reikt duidelijke definities aan van ethische kernbegrippen als verantwoordelijkheid, rechtvaardigheid en integriteit. Studenten leren tot een eigen en weloverwogen oordeel te komen door middel van systematische analyses van morele vraagstukken. Met de vele reflectievragen kunnen studenten de morele competenties nog verder ontwikkelen. Ethiek de basis vormt een relevante basis voor een collegereeks, maar is ook goed zelfstandig te bestuderen.
Nieuw in deze vijfde editie is onder andere de uitgebreide aandacht voor de Aanpak Begeleidingsethiek (ABE) als derde methode om ethiek voor het samenwerken te organiseren. De Aanpak Begeleidingsethiek is een samenwerkingsvorm om de morele toekomst vorm te geven.
Doelgroep
Ethiek de basis is geschikt voor de propedeutische fase van alle hbo-opleidingen.
Digitale leeromgeving
Met dit boek krijgen jij en je studenten toegang tot de uitgebreide online omgeving van studiemeister. Als docent krijg je de beschikking over een breed aanbod aan collegematerialen, zoals extra oefeningen, casussen en presentaties die eenvoudig op maat kunnen worden aangeboden. Je studenten verdiepen hun kennis en verbeteren hun vaardigheden met uitlegvideo's, samenvattingen, toetsvragen en begrippentrainers. Zo zijn je studenten goed voorbereid en kun jij tijdens de lessen de verdieping opzoeken!
Over de auteurs
Wieger van Dalen studeerde Filosofie en Scheikunde aan de Universiteit Twente en heeft zich in zijn loopbaan verder ontwikkeld in de toegepaste filosofie. Hij begeleidt al jaren socratische gesprekken en verzorgt integriteitstrainingen in organisaties. Hij ziet ethiek als een proces van persoonlijke ontwikkeling dat je doorloopt door dingen te doen, niet door theorie uit je hoofd te leren.