Al bijna vijftig jaar het meest gebruikte communicatiehandboek in het hoger onderwijs;
biedt een stevige kennisbasis en volop mogelijkheden om nieuwe vaardigheden te oefenen;
biedt adviezen voor verstandig en effectief gebruik van AI toepassingen.
Hoe divers de beroepssituaties ook zijn waarin afgestudeerden van het hoger onderwijs terechtkomen, het is altijd van belang dat zij op een professionele manier kunnen communiceren. Dit geldt zowel binnen hun eigen organisatie als daarbuiten. Ook in de opleidingen die studenten in het hoger onderwijs volgen, zijn goed ontwikkelde communicatievaardigheden van essentieel belang. Volgens de nieuwe wet Internationalisering in balans worden alle Nederlandse instellingen voor hoger onderwijs verplicht om de taalvaardigheid van al hun studenten in het Nederlands te bevorderen. De vernieuwde Leren Communiceren sluit hier perfect op aan. Dit boek is hét leermiddel bij uitstek voor de versterking van taal- en communicatievaardigheden van Nederlandstalige studenten in alle vakgebieden.
In deze vernieuwde, negende editie van Leren communiceren zijn de vertrouwde opzet en inhoud van dit veelgebruikte handboek nog goed te herkennen. Zo wordt er op verschillende plaatsen verwezen naar de klassieke retorica. Veel adviezen van Griekse en Romeinse retorici zijn immers nog steeds relevant. Vanzelfsprekend worden de adviezen van toen steeds toegepast op de communicatiesituaties van nu.
Belangrijke veranderingen zijn er ook. Studenten hebben tegenwoordig gemakkelijk toegang tot krachtige generatieve taalmodellen zoals ChatGPT en Copilot, die hen kunnen helpen bij het samenvatten van bestaande teksten en bij het schrijven van nieuwe teksten. In deze nieuwe druk vinden studenten adviezen voor een verstandig en effectief gebruik van deze nieuwe mogelijkheden. Hierbij wordt niet vergeten hoe belangrijk het is dat studenten zelf de regie houden over hun schrijfproces en over de producten die daaruit voortkomen. Zeker beginnende studenten moeten op dat gebied nog veel nieuwe kennis en vaardigheden verwerven. Leren communiceren biedt de handvatten die zij hiervoor nodig hebben, met vele illustraties die de aangeboden leerstof verduidelijken.
Voor meer voorbeelden wordt op diverse plaatsen in het boek verwezen naar de online leeromgeving. Daar zijn ook video’s te vinden met korte samenvattingen van de stof (kennisclips) en illustraties van gesprekstechnieken die in het boek worden behandeld. Alles bij elkaar is Leren communiceren hét taal- en communicatiehandboek voor gebruik over de volle breedte van het hedendaagse hoger onderwijs.
Doelgroep
Leren communiceren richt zich op de volle breedte van het hoger onderwijs. Met dit boek leren studenten hoe ze adequaat kunnen communiceren, zowel mondeling als schriftelijk. Daarnaast is het boek geschikt voor professionals in allerlei disciplines en beroepen. Het boek kan vanaf de propedeusefase worden ingezet.
Extra materiaal
Op studiemeister vinden docenten en studenten ondersteunend materiaal, zoals bijvoorbeeld databestanden, uitwerkingen, aanbevolen literatuur, achtergrondmaterialen en instructiefilmpjes.
Over de auteurs
Carel Jansen (1952) is emeritus hoogleraar Communicatie- en Informatiewetenschappen. Hij werkte als wetenschappelijk medewerker in Twente, als hoofddocent in Utrecht en als hoogleraar in Eindhoven, Nijmegen en Groningen. Carel Jansen is coauteur van onder andere de handboeken Professioneel communiceren, Handleidingenwijzer, Formulierenwijzer en Communicate as a professional, de Engelstalige versie van Leren communiceren (7e druk).
Aline Douma (1993) is postdoctoraal onderzoeker en docent op de afdeling Engelse Taal en Cultuur aan de Universiteit Leiden. Naast haar onderzoek verricht ze redactioneel werk voor diverse werkgevers. Zo is ze redacteur van Madoc: Tijdschrift over de Middeleeuwen. Eerder verzorgde ze de eindredactie van Creativiteit in communicatie en Basisboek journalistiek en werkte ze mee aan Communicate as a professional.
Joyce Karreman (1975) is universitair docent aan de Universiteit Twente bij de opleiding Communication Science. Ze heeft artikelen gepubliceerd in nationale en internationale wetenschappelijke tijdschriften en is redactielid van het tijdschrift IEEE Transactions on Professional Communication. Samen met Renske van Enschot verzorgde ze de redactie van Tekstanalyse: Methoden en toepassingen. Daarnaast is ze coauteur van twee hoofdstukken in dat boek.
Jan Ravesteijn (1953) is adviseur en opleider. Hij participeert sinds 2010 als zelfstandig ondernemer in Gilde Vakmanschap, een organisatie die zich richt op de vakbekwaamheid van professionals in de sociale sector. Daarnaast geeft hij veel trainingen die gericht zijn op motiverende gespreksvoering. Ook geeft hij in opdracht van diverse organisaties de training In gesprek gaan met andersdenkenden. Jan Ravestein was ruim tien jaar partner bij Radar Adviesbureau voor Sociale Vraagstukken. Daarnaast was hij acht jaar gemeenteraadslid in Utrecht.
Niet opgemaakte tekst:
• Al bijna vijftig jaar het meest gebruikte communicatiehandboek in het hoger onderwijs;
• biedt een stevige kennisbasis en volop mogelijkheden om nieuwe vaardigheden te oefenen;
• biedt adviezen voor verstandig en effectief gebruik van AI toepassingen.
Hoe divers de beroepssituaties ook zijn waarin afgestudeerden van het hoger onderwijs terechtkomen, het is altijd van belang dat zij op een professionele manier kunnen communiceren. Dit geldt zowel binnen hun eigen organisatie als daarbuiten. Ook in de opleidingen die studenten in het hoger onderwijs volgen, zijn goed ontwikkelde communicatievaardigheden van essentieel belang. Volgens de nieuwe wet Internationalisering in balans worden alle Nederlandse instellingen voor hoger onderwijs verplicht om de taalvaardigheid van al hun studenten in het Nederlands te bevorderen. De vernieuwde Leren Communiceren sluit hier perfect op aan. Dit boek is hét leermiddel bij uitstek voor de versterking van taal- en communicatievaardigheden van Nederlandstalige studenten in alle vakgebieden.
In deze vernieuwde, negende editie van Leren communiceren zijn de vertrouwde opzet en inhoud van dit veelgebruikte handboek nog goed te herkennen. Zo wordt er op verschillende plaatsen verwezen naar de klassieke retorica. Veel adviezen van Griekse en Romeinse retorici zijn immers nog steeds relevant. Vanzelfsprekend worden de adviezen van toen steeds toegepast op de communicatiesituaties van nu.
Belangrijke veranderingen zijn er ook. Studenten hebben tegenwoordig gemakkelijk toegang tot krachtige generatieve taalmodellen zoals ChatGPT en Copilot, die hen kunnen helpen bij het samenvatten van bestaande teksten en bij het schrijven van nieuwe teksten. In deze nieuwe druk vinden studenten adviezen voor een verstandig en effectief gebruik van deze nieuwe mogelijkheden. Hierbij wordt niet vergeten hoe belangrijk het is dat studenten zelf de regie houden over hun schrijfproces en over de producten die daaruit voortkomen. Zeker beginnende studenten moeten op dat gebied nog veel nieuwe kennis en vaardigheden verwerven. Leren communiceren biedt de handvatten die zij hiervoor nodig hebben, met vele illustraties die de aangeboden leerstof verduidelijken.
Voor meer voorbeelden wordt op diverse plaatsen in het boek verwezen naar de online leeromgeving. Daar zijn ook video’s te vinden met korte samenvattingen van de stof (kennisclips) en illustraties van gesprekstechnieken die in het boek worden behandeld. Alles bij elkaar is Leren communiceren hét taal- en communicatiehandboek voor gebruik over de volle breedte van het hedendaagse hoger onderwijs.
Doelgroep
Leren communiceren richt zich op de volle breedte van het hoger onderwijs. Met dit boek leren studenten hoe ze adequaat kunnen communiceren, zowel mondeling als schriftelijk. Daarnaast is het boek geschikt voor professionals in allerlei disciplines en beroepen. Het boek kan vanaf de propedeusefase worden ingezet.
Extra materiaal
Op studiemeister vinden docenten en studenten ondersteunend materiaal, zoals bijvoorbeeld databestanden, uitwerkingen, aanbevolen literatuur, achtergrondmaterialen en instructiefilmpjes.
Over de auteurs
Carel Jansen (1952) is emeritus hoogleraar Communicatie- en Informatiewetenschappen. Hij werkte als wetenschappelijk medewerker in Twente, als hoofddocent in Utrecht en als hoogleraar in Eindhoven, Nijmegen en Groningen. Carel Jansen is coauteur van onder andere de handboeken Professioneel communiceren, Handleidingenwijzer, Formulierenwijzer en Communicate as a professional, de Engelstalige versie van Leren communiceren (7e druk).
Aline Douma (1993) is postdoctoraal onderzoeker en docent op de afdeling Engelse Taal en Cultuur aan de Universiteit Leiden. Naast haar onderzoek verricht ze redactioneel werk voor diverse werkgevers. Zo is ze redacteur van Madoc: Tijdschrift over de Middeleeuwen. Eerder verzorgde ze de eindredactie van Creativiteit in communicatie en Basisboek journalistiek en werkte ze mee aan Communicate as a professional.
Joyce Karreman (1975) is universitair docent aan de Universiteit Twente bij de opleiding Communication Science. Ze heeft artikelen gepubliceerd in nationale en internationale wetenschappelijke tijdschriften en is redactielid van het tijdschrift IEEE Transactions on Professional Communication. Samen met Renske van Enschot verzorgde ze de redactie van Tekstanalyse: Methoden en toepassingen. Daarnaast is ze coauteur van twee hoofdstukken in dat boek.
Jan Ravesteijn (1953) is adviseur en opleider. Hij participeert sinds 2010 als zelfstandig ondernemer in Gilde Vakmanschap, een organisatie die zich richt op de vakbekwaamheid van professionals in de sociale sector. Daarnaast geeft hij veel trainingen die gericht zijn op motiverende gespreksvoering. Ook geeft hij in opdracht van diverse organisaties de training In gesprek gaan met andersdenkenden. Jan Ravestein was ruim tien jaar partner bij Radar Adviesbureau voor Sociale Vraagstukken. Daarnaast was hij acht jaar gemeenteraadslid in Utrecht.