Kennis en begrip zijn in grote mate met elkaar verbonden. Begrijpend lezen moet daarom betekenisvol en functioneel zijn. Bij begrijpend leesonderwijs staat kennisopbouw dus centraal. Dit gaat hand in hand met kennisrijke onderwerpen uit andere leerdomeinen. Als we deze kennis uit andere domeinen kunnen gebruiken als kennis bij het lezen, zetten we dus in op een win-winsituatie. Naast kennisopbouw, draagt praten over een tekst, schrijven over een tekst én het gebruik van lees- en schrijfstrategieën bij aan begrip.
Tijdens een DENK!-thema lees je samen met de klasgroep langdurig over eenzelfde onderwerp om zo voldoende kennis en woordenschat op te bouwen. Het thema verbindt de leerinhouden uit het leergebied wereldoriëntatie met het leergebied Nederlands. Zo maken we begrijpend lezen betekenisvol en doelgericht.
Hoe geef je hier als leraar in de praktijk vorm aan? DENK! Leer ze groeien in leesbegrip biedt hier een antwoord op en vertaalt de wetenschappelijke inzichten naar een aanpak in vijf schakels. De vijf schakels van DENK! worden stapsgewijs uitgeschreven en omgezet naar een praktische vertaling en een handig stappenplan.
Daarnaast behandelen we ook het doelgericht werken aan opbrengsten. Hoe kunnen we de leerlingen opvolgen in het lezen met begrip? Welke interventies kunnen we inzetten binnen de verschillende schakels? Hierbij kijken we niet enkel naar het lees- en leerproces van de leerlingen, maar ook de groei van de leraar wordt in kaart gebracht en ondersteund. DENK! zet immers sterk in op de leraar als krachtige gids tussen lezen en (kennis opdoen over) de wereld!