Zoekfilters
Resultaten (9)
morgen verzonden
Alle gedrag is communicatie
wat we doen is niet normaal
2006 || Paperback || M. Hogerhuis e.a. || SWP
Op school krijgen we les in scheikunde, wiskunde en geschiedenis, maar het moeilijkste vak, hoe verhoud ik mij tot de ander?, wordt niet gegeven. Door schade en schande worden we... handig. Maar of dat wijs is?We zijn aan onszelf gewend en vinden onszelf de maatstaf der dingen, maar ons gedrag is niet zo normaal als we onszelf voorhouden. Ons gedrag leren we van mensen, zoals onze ouders, die zelf ook zijn vastgelopen in hun manier van communiceren. Veel problemen houden we zelf in stand ...
morgen verzonden
Onvergetelijk
geheugentraining voor kinderen vanaf 8 jaar
2007 || Paperback || Nathalie van Kordelaar || SWP
Kinderen die moeilijk informatie onthouden kunnen, als ze naar school gaan problemen krijgen met het oppikken van de leerstof. Voor deze kinderen, de leerkrachten en ouders is dit boek geschreven. Op basis van bestudeerde literatuur en eigen ervaring geven de auteurs geheugenstrategieën die kinderen leren het geheugen zo optimaal mogelijk te benutten. Het geheugen werkt met beeld, geluid, smaak, tast, geur, ruimtelijk inzicht, emotie, taal, en verbanden. Door al deze capaciteiten aan te spre...
morgen verzonden
Het recht van het kind op respect
2007 || Paperback || J. Korczak || SWP
Janusz Korczak (1878-1942) geldt als een van de grootste pedagogen van de twintigste eeuw. Deze bundel bevat 25 pedagogische opstellen van hem, gepubliceerd tussen 1898-1938. Ze laten zien dat hij een bijzondere opvoeder en pedagoog was. Ook voor onze eigentijdse opvoedingstheorie en-praktijk is hij onmisbaar, alleen al omdat we van hem kunnen leren dat we 'het gevoel van een kind kunnen geselen, zoals men vroeger het lichaam geselde'.
De bundel wordt ingeleid door René Görtzen met een opste...
morgen verzonden
Stap voor stap 2 / Druk 2
een methode om ouders met kinderen (6-12 jaar) te begeleiden bij opvoedingsvragen
2007 || Paperback || B.P. Uittenbogaard e.a. || SWP
STAP VOOR STAP 2EEN METHODEOM OUDERS MET KINDEREN(6-12 JAAR)TE BEGELEIDENBIJ OPVOEDINGSVRAGENDe Stap-voor-stapmethode is een handige en effici e werkwijze om ouders te ondersteunen bij de opvoeding van hun kinderen. Een beroepskracht (bijvoorbeeld een leraar, maatschappelijk werker of sociaal-pedagogisch hulpverlener) geeft deze ondersteuning door het stellen van vragen en het ordenen van informatie. Het gaat dan niet om intensieve hulpverlening bij ernstige problemen, maar om ondersteuning b...
morgen verzonden
Handboek kindercounseling / druk 1
2007 || Paperback || M. Nijmanting || SWP
In Handboek kindercounseling biedt Marieke Nijmanting een zowel breed als diep overzicht van kindertherapie. Ze legt duidelijk uit wat de onderliggende principes en best werkende elementen van de verschillende therapeutische stromingen zijn.Ieder hoofdstuk begint met een sprookje dat inzicht geeft in de mogelijkheden van de therapie. Sprookjes als metafoor, om de veelheid aan informatie makkelijk te onthouden. Het geeft aanknopingspunten om creatief en flexibel met kinderen om te gaan. De vel...
morgen verzonden
De creatie van het mondige kind / Druk 9
Geschiedenis van pedagogiek en jeugdzorg
2016 || Paperback || I. Weijers || SWP
De geschiedenis van de pedagogiek en van de jeugdzorg worden doorgaans apart behandeld. Dit boek biedt een geïntegreerde historische inleiding tot het hele terrein van de zorg voor de opvoeding en begeleiding van kinderen en jongeren. 'In het licht van de moderne opvoedingstraditie waarin het opvoedingsdoel van de mondigheid centraal staat, is het huidige gebruik van de notie van het 'mondige kind' een contradictie. Opvoeding betekent dat men kinderen helpt, begeleidt en leidt, op weg naar m...
morgen verzonden
Huilen Boos zijn Ruzie / druk 3
2007 || Paperback || H. van Hasselt-Mooy || SWP
Huilen, boos zijn, ruzie bij kinderen zijn gevoelens en gedragingen waarmee opvoeders nogal eens worstelen. Dit boek wil hen meer inzicht bieden in emoties die een rol spelen bij dergelijk gedrag en reikt concrete richtlijnen aan hoe zij hier het beste mee om kunnen gaan. Daarbij ook aandacht voor de gevoelens en gedachten van de opvoeders zelf. Huilen, boos zijn, ruzie richt de aandacht op het belang van het zelfvertrouwen van een kind; op het (mogen) ontladen van emoties en deze niet af te ...
morgen verzonden
Hechtingsstoornissen / Druk 3
praktijkgericht therapiehandboek voor ernstige hechtingsstoornissen bij kinderen
2015 || Paperback || N.P. Rygaard || SWP || met inkijkexemplaar
Hoe zijn hechtingsstoornissen aan hun symptomen te herkennen? Om welke behandeling vragen cliënten met een hechtingsstoornis in de uiteenlopende fasen van persoonlijkheidsontwikkeling? En welke maatregelen zijn geboden om een gezonde hechting in de vroege kindertijd te waarborgen?
In dit therapiehandboek worden deze vragen uitvoerig aan de orde gesteld. Naast theoretische kennis bidet de auteur vooral een grote hoeveelhid aanwijzingen voor de therapeutische praktijk. Elke stap gaat vergezeld ...
morgen verzonden
Kleine pedagogiek voor grote mensen
de eerste zeven kinderjaren
2007 || Paperback || S. Goorhuis-Brouwer || SWP
Tussen de onmondige baby en het volop sprekende schoolkind dat naar groep 3 gaat zit de peuter en de kleuter. Een wonderlijke en fantastische periode. De periode van de persoonlijkheidsvorming waarin kinderen zich lijken te ontvouwen als een nieuw aangelegde tuin. In die tuin moet de natuur zijn kans krijgen maar er moet ook in gesnoeid en geleid worden.
Sieneke Goorhuis geeft aan de hand van duidelijke voorbeelden in een prettig leesbare stijl een goed beeld van de verschillende aandachtsgebi...