Zoekfilters
Resultaten (15)
morgen verzonden
Hoe de zon soms anders staat
Moeders met een migratieachtergrond over hun zorgenkind
2022 || Paperback || Aya Sabi || Mammoet
‘Er zijn niet veel opties voor vrouwen die moeder zijn: ze moet altijd sterk zijn of toch: zo vaak mogelijk. Maar voor ze moeder is, is ze ook vrouw. Om een sterke moeder en een sterke vrouw te zijn, moet ze haar momenten van zwakte kunnen omarmen. Ze moet weten dat ze niet alles kan. Ze moet weten dat ze niet alles alleen gaat kunnen. Ze moet ‘nee’ kunnen zeggen.’ Yamina, Sherine, Rabia, Nadia en Malika. Vijf vrouwen met een migratieachtergrond, vijf moeders van een kind op het autis...
morgen verzonden
Vol potentieel
Krachtig lesgeven in diversiteit
2022 || Paperback || Wendelien Vantieghem e.a. || Acco
Een klas vandaag is een diverse klas, en die diversiteit is breed: afkomst, taal, etniciteit, gender, beperking, ... Kwaliteitsvol onderwijs is een recht voor alle leerlingen. Als leerkracht doe je al heel wat inspanningen om daaraan tegemoet te komen. Toch voelen leerkrachten zich vaak niet voldoende voorbereid en weten ze niet altijd hoe om te gaan met de aanwezige diversiteit.
Hoe creëer je als leerkracht een inclusieve leeromgeving? Is inclusie een kwestie van attitude? Wat kan je doen o...
Autisme is een ism
Essays over autisme
2022 || Paperback || Inge Lemke || Gompel & Svacina B.V.
Eens vertrouwen aanwezig, brengt de wind je waar je moet zijn. Als een systeemdiagnosticus spiegelt een mens met autisme de nodige voorwaarden om een inclusieve samenleving te bereiken. Zijn visie rond inclusie is als een stroming, een isme, waarin de eigen levensopdracht ontrolt en heel fluïde overgaat in zijn maatschappelijke rol.
Daarin nodigt hij zijn medemens uit tot introspectie. Daarin begeleidt hij hem in een nieuwe axiale periode waarin de mensheid is beland. Zonder een krachtige ve...
morgen verzonden
Listening to children in vulnerable situations
Rethinking voice through intra-active pedagogical encounters
2022 || Paperback || Silke Daelman || Gompel & Svacina
This book’s purpose is to concretise pedagogical concepts that help us think about the voices and positions of children in vulnerable situations in contemporary contexts of educating and researching. What matters when thinking about children’s voices, roles and positions in pedagogical and research spaces entangled with our own roles, positions and ethics?
This doctoral study is built around four intra-active encounters within pedagogical spaces in Flanders where we bring in a posthuman r...
morgen verzonden
Leefklimaat! / Druk 2
Voor jeugd en volwassenen
2022 || Paperback || Prof. Dr. Peer van der Helm || SWP || met inkijkexemplaar
‘Wat werkt’ voor de jeugdzorg, de maatschappelijke opvang, ggz, gezinshuizen, de forensische psychiatrie, gehandicaptenzorg, het speciaal (passend) onderwijs en gemeenten.
Nederland is een welvarend land en onze kinderen behoren zelfs tot de meest gelukkige ter wereld. Toch geldt dat niet voor iedereen. Sommige kinderen en volwassenen hebben een biologische, psychologische en sociale kwetsbaarheid en een mindere weerbaarheid. Leefklimaat! geeft concreet werkende handvatten voor het verbet...
Fundamenten van De Extra Les
2022 || Paperback || Joep Eikenboom || Cichorei
Voor hulp bij leerproblemen – schrijven, lezen, rekenen – is enorm veel materiaal ontwikkeld. Wetenschappelijk onderzoek van de afgelopen zestig jaar heeft de aandacht gericht op de neurologische ontwikkeling van kinderen, wat de voorwaarde schept voor het leren op school. Van al dat werk moet met respect kennis worden genomen. Wat vrijeschoolpedagogie en de antroposofie extra kan bieden, is dat met de geestelijke realiteit van het kind, van de mens en van de wereld bij het pedagogische w...
Auticorrectie
Een essay voor en door autisme over misinterpretatie, mentaliteit en maatschappij
2022 || Paperback || Bas L.G. Verdin || Gompel & Svacina
Dat haast alle zogeheten standaardwerken over autisme van neurotypische hand zijn, lijkt niemand merkwaardig te vinden. Dat daarbij zelden gedachten uit autistische hoek zelf ontwikkeld worden, al evenmin. Toch is dit hetzelfde als wanneer boeken over de normale, en vooral normerende, mensen in de regel door personen met autisme geschreven werden, met dat verschil dat deze laatsten altijd al meer onder eerstgenoemde onderzoekspopulatie hebben geleefd/overleefd dan omgekeerd, willens nillens. ...
What when we have grown up?
Entanglements between Family & Disability
2022 || Paperback || Marieke Vandecasteele || Gompel & Svacina
“What when we have grown up?” dives into Marieke Vandecasteele’s doctoral research trajectory in a space between art and science. From her own position as a family member, the researcher starts to collect experiences of families of people with a label and makes trips to others who made visual or auditory creations about their sibling with a label.
This book is a patchwork consisting of ‘patches’ rather than ‘chapters’, where different studies are stitched together. These patch...
morgen verzonden
Hoogbegaafde kinderen opvoeden / Druk 6
Praktische gids voor de sociaal-emotionele begeleiding van hoogbegaafde kinderen en jongeren
2022 || Paperback || Carl D'hondt e.a. || Maklu, Uitgever
Veel hoogbegaafde kinderen voelen zich vanaf de vroege kleuterjaren niet in hun sas. Het sterke contrast tussen hun heel snelle cognitieve ontwikkeling en de andere ontwikkelingsaspecten, is vaak een bron van irritatie en onzekerheid.
Op zulke momenten hebben deze kinderen iemand nodig die hen begrijpt en vooral iemand die om hen geeft. Het spreekt voor zich dat ouders, maar ook leerkrachten, in deze jaren een cruciale rol spelen. Het is precies in deze vroege jaren dat bepaalde gedragspatron...
morgen verzonden
Orthopedagogiek als handelingswetenschap
2022 || Paperback || Sarah de Pauw e.a. || Owl Press
Orthopedagogiek is een handelingswetenschap met een duidelijke missie: de leefsituaties, kwaliteit van bestaan, inclusie en participatie van mensen in complexe, maatschappelijk kwetsbare leefsituaties verbeteren.
Een handicap, probleem, label of stoornis ontstaat steeds vanuit een kloof tussen de eisen van de omgeving enerzijds en de mogelijkheden van een persoon om deze eisen te beantwoorden anderzijds. Orthopedagogiek streeft ernaar om deze kloof te verkleinen door een kwalitatieve onderste...