Resultaten (5)
morgen verzonden
Het recht van het kind op respect
2007 || Paperback || J. Korczak || SWP, Uitgeverij B.V.
Janusz Korczak (1878-1942) geldt als een van de grootste pedagogen van de twintigste eeuw. Deze bundel bevat 25 pedagogische opstellen van hem, gepubliceerd tussen 1898-1938. Ze laten zien dat hij een bijzondere opvoeder en pedagoog was. Ook voor onze eigentijdse opvoedingstheorie en-praktijk is hij onmisbaar, alleen al omdat we van hem kunnen leren dat we 'het gevoel van een kind kunnen geselen, zoals men vroeger het lichaam geselde'.
De bundel wordt ingeleid door René Görtzen met een opste...
morgen verzonden
Onderwijs, weer weten waarom
weer weten waarom
2013 || Paperback || Wilna Meijer || SWP, Uitgeverij B.V.
In het onderwijs van vandaag gaan verschoolsing en ontscholing paradoxaal genoeg hand in hand. Verschoolsing van het leven van kinderen, bijvoorbeeld in de voor- en vroegschoolse educatie van peuters en kleuters. Ontscholing van de school, bijvoorbeeld in de brede school en de 'verlengde schooldag'. Beide ontwikkelingen hebben het besef uitgehold van waar het op school eigenlijk om gaat en om moet gaan. Weer weten waar we scholen voor hebben: met behulp van klassieke pedagogische inzichten ma...
morgen verzonden
Reisgids zelfregulerend leren
2020 || Paperback || Mirjam Zwaan || SWP, Uitgeverij B.V.
Hoe kunnen leerlingen actief en met plezier leren? Een manier is om leerlingen en hun leerkrachten inzicht te geven in zelfregulerend leren. Leerlingen ontwikkelen vaardigheden waardoor ze meer grip krijgen op het leren en ontdekken wat hen motiveert in het leerproces. Binnen zelfregulerend leren zijn verschillende soorten strategieën te onderscheiden. Het gaat om cognitieve, metacognitieve en organisatiestrategieën en daarnaast metacognitieve kennis en motivatie.
In deze handleiding wordt ...
morgen verzonden
Actieonderzoek voor professionals in zorg en welzijn / druk 1
2014 || Hardcover || F. Migchelbrink || SWP, Uitgeverij B.V.
Actieonderzoek staat volop in de belangstelling in zorg en welzijn. Het wordt steeds vaker en ook steeds meer gebruikt. Het lijkt soms wel of dat (bijna) iedereen actieonderzoek doet. Actieonderzoek wordt vaak gemakkelijk voorgesteld. Actieonderzoek is dubbel zo moeilijk als traditioneel onderzoek, maar tegelijkertijd dubbel zo effectief. Het is een krachtige onderzoeksbenadering die bruikbare kennis levert om gezamenlijk de praktijk van welzijn en zorg te verbeteren.Op dit moment is een prak...
morgen verzonden
Belevend leren
ideeën om beelddenkers bij je les te houden
2015 || Paperback || Tineke Verdoes || SWP, Uitgeverij B.V.
Je bent een betrokken leerkracht en zet alles op alles om de lessen voor kinderen zo aantrekkelijk en toegankelijk mogelijk te maken. Ook voor de kinderen bij wie het leren anders gaat. Ze zijn vindingrijk, hebben moeite met het gestructureerd vertellen van een verhaal, dwalen weg bij je instructie, zijn creatief, voelen dingen goed aan, hebben moeite met spelling en halen bij rekenen getallen door elkaar. Het zou goed kunnen zijn dat je een beelddenker in je groep hebt.
Bij de meeste kinder...