Zoekfilters
Geen verdere filters gevondenResultaten (6)
morgen verzonden
Naar nog effectievere leerlingbesprekingen
werkboek over het functioneren van de interne begeleider in het zorgbeleid van de school
2010 || Hardcover || Machteld Schölvinck e.a. || CPS Uitgeverij
Dit boek vormt het vervolg op het bekende boek Effectieve leerlingbesprekingen in het basisonderwijs, dat Machteld Schölvinck en Wim Meijer in 2004 schreven. Dit vervolgboek is bedoeld voor interne begeleiders en heeft als doel vragen te beantwoorden en handreikingen te bieden om valkuilen te omzeilen. Zo kan ELB tot in de finesses vormgegeven worden. Het boek bevat een aantal handreikingen en oefeningen als aanvulling op de reeds bekende methodiek. Verder gaan de auteurs uitgebreid in op de...
morgen verzonden
Handboek technisch lezen in de basisschool
instructie en didactiek in de doorgaande lijn
2020 || Hardcover || Karin van de Mortel e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Dit handboek geeft een compleet en actueel overzicht van wat er nodig is om het onderwijs in technisch lezen, ook in het speciaal basisonderwijs, optimaal vorm te geven. Het is een rijke en onmisbare aanvulling op dat wat in de methodes staat over effectief leesonderwijs. De meest recente inzichten over thema's als instructie, differentiatie (voor zowel de zwakke als de sterke lezer), het aanbod en het monitoren van de leesontwikkeling komen aan de orde.
De auteurs beschrijven uitgebreid en...
morgen verzonden
Handboek School in de samenleving
de samenlevingsgerichte school van de 21ste eeuw
2015 || Hardcover || Peter de Vries || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Dit inspirerende handboek laat zien dat het essentieel is dat scholen zich bewust zijn van de (wereldwijde) samenleving waarin ze staan. De samenleving verandert ingrijpend en razendsnel, op allerlei gebieden. Beweegt het onderwijs genoeg mee?
De Samenlevingsgerichte School wordt geïntroduceerd: een school die, door nauw samen te werken met haar omgeving, in staat is succesvol in te spelen op relevante, actuele ontwikkelingen. De Samenlevingsgerichte School haalt én brengt nieuwe kennis en...
morgen verzonden
Bang voor Boos?
de invloed van emoties op veiligheid in de school
2024 || Hardcover || H. Galenkamp || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Dit boek gaat over veiligheid op micro-niveau. Welke gevoelens spelen er in de ontmoetingen tussen leraar en leerling, tussen leraar en ouders, tussen leerlingen onderling en tussen leraren en schoolleiding? Wat doen deze personen met gevoelens van angst en boosheid? Dit boek geeft inzicht in de betekenis van functionele boosheid: als je duidelijk je grenzen aangeeft bij grensoverschrijdend gedrag van een ander, wordt het veiliger in de school. Lezers worden gestimuleerd de eigen angsten onde...
morgen verzonden
Verhalen verbinden
ruimte voor vertellen op school
2007 || Hardcover || A. van der Harst e.a. || CPS Uitgeverij
verhalen verbindenMensen en verhalen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Kinderen groeien door verhalen. Zo leren zij de wereld om zich heen kennen. Waar ruimte wordt gemaakt voor vertellen, ontstaat een plek waar jongeren leren van ervaringen van elkaar of van ouderen. Verhalen zijn geen informatiedragers, maar voertuigen van praktische wijsheid die het leven richting geven. Iedereen, jong of oud, draagt verhalen met zich mee die het verlangen naar een goed en echt leven wekken.Dit boek...
morgen verzonden
Coaching in het primair onderwijs
2009 || Hardcover || Y. Visser || CPS Uitgeverij
Het begrip coaching, een vorm van directe begeleiding, wordt in dit boek in een breder kader geplaatst. Coaching wil het functioneren van de leerkracht optimaliseren door middel van voortdurende reflectie op het eigen profesioneel handelen. In dit boek wordt ingegaan op de vraag "wie is en wat doet een goede coach" en komen vragen rond disfunctioneren en confronteren aan de orde. De primaire doelgroep is de begeleider van leerkrachten, zoals de schoolbegeleider of de (adjunct-)schoolleider. D...