Resultaten (7)
morgen verzonden
Dit is goede didactiek
Leraren die effectief lesgeven
2022 || Paperback || Greg Ashman || Amsterdam University Press || met inkijkexemplaar
'Dit is goede didactiek' vult de rugzak van leraren verder met kennis over effectieve instructie en vaardigheden die nodig zijn om beredeneerde keuzes te maken in het dagelijks onderwijs. Zoals Greg Ashman al met zijn vorige boek, 'Dit is goed onderwijs', aantoonde, is hij inmiddels een van de belangrijkste auteurs op het gebied van didactiek. In deze opvolger beschrijft hij de kracht van expliciete instructie. Hierbij combineert hij een gedegen wetenschappelijke onderbouwing met een praktijk...
morgen verzonden
Promoveren
Een wegwijzer voor de beginnend wetenschapper
2024 || Paperback || Herman Lelieveldt || Amsterdam University Press
Veel academici zetten zich vroeg of laat tot het schrijven van een proefschrift. Maar dat het promoveren niet zo gemakkelijk is, blijkt wel uit het grote aantal uitvallers en de vele promovendi die hun project niet op tijd weten af te ronden. Herman Lelieveldt doet in deze wegwijzer talloze suggesties die ervoor zorgen dat het schrijven van een proefschrift sneller, leuker en beter gaat. Op basis van literatuur en ervaringen van promovendi geeft hij praktische tips die helpen om van het ingew...
morgen verzonden
De bijlesgeneratie
Opkomst van de onderwijscompetitie
2017 || Paperback || Louise Elffers || Amsterdam University Press || met inkijkexemplaar
De uitgaven aan bijlessen groeiden de afgelopen jaren explosief. Waarom zijn ouders tegenwoordig zo gespitst op goede schoolprestaties? En waarom geven ze steeds meer geld uit aan extra onderwijs buiten school?
Dit boek vertelt hoe ontwikkelingen in onderwijs en samenleving een onderwijscompetitie hebben aangewakkerd. Hoe het Nederlandse onderwijsstelsel hopeloos achterloopt op deze ontwikkelingen, wat de druk op leerlingen en ouders onnodig opvoert. Het boek toont waarom het zo lastig is om ...
morgen verzonden
Dit is goed onderwijs
Een evidence-informed gids voor docenten
2021 || Paperback || Greg Ashman || Amsterdam University Press || met inkijkexemplaar
Het onderwijs in Nederland kan en moet beter, zo staat onder meer in het rapport 'Staat van het Onderwijs' uit 2021. Om in de klas goede dingen te doen, kun je als docent hulp gebruiken om goede keuzes te maken. Daarvoor is het van belang dat je op de hoogte bent van recent wetenschappelijk onderzoek. In dit boek geeft Greg Ashman een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in de cognitieve psychologie die van belang zijn om grip te krijgen op onderwijsverbetering. Hierbij komen onder a...
morgen verzonden
Leraren met hoge verwachtingen
De lat hoger leggen
2022 || Paperback || Christine Rubie-Davies e.a. || Amsterdam University Press || met inkijkexemplaar
We horen voortdurend oproepen dat leraren hoge verwachtingen moeten hebben, maar wat dit in de praktijk betekent wordt nooit duidelijk gemaakt. Leraren met hoge verwachtingen beschrijft de overtuigingen en werkwijzen van leraren met hoge verwachtingen en biedt leraren praktische handvatten om hun lessen te verbeteren en hun onderwijs anders in te richten. Zo ontstaan klassen waarin van alle leerlingen een veel hoger leerniveau wordt verwacht dan leraren voorheen misschien voor mogelijk hielde...
morgen verzonden
Het Onderwijsvragenboek
Waarom doen we de dingen zoals we ze doen? 21 vragen over ons onderwijssysteem
2021 || Paperback || Claire Boonstra e.a. || Amsterdam University Press || met inkijkexemplaar
Waarom hebben we jaarklassen, een centraal eindexamen en lange zomervakanties? Waarom gebruiken we standaard lesmethodes en gaan we uit van gemiddelden? Waarom geven we huiswerk? Waarom cijfers? En waarom ligt de focus op cognitieve ontwikkeling?
We gaan ervan uit dat er goed is nagedacht over ons onderwijssysteem, over wat een 'goed onderwijssysteem' is en dat het gebaseerd is op wat 'het juiste' is voor de ontwikkeling van de mens. Maar is dat wel zo? Of laten we ons vooral leiden door patr...
morgen verzonden
Het lerarentekort
Pleidooi voor vakmanschap
2023 || Paperback || Jacquelien Bulterman || Amsterdam University Press
De positie van leraren is weinig benijdenswaardig: ze doen het belangrijkste werk, maar in het veld staan ze onderaan in de hiƫrarchie. In het onderwijs werkt een groep deskundigen die kennis ontwikkelt maar deze kennis niet gebruikt in de onderwijspraktijk, terwijl de kennis van mensen die wel in de praktijk staan geen status heeft. Is het een wonder dat het onderwijs in een neerwaartse spiraal verkeert?
Jacquelien Bulterman laat zien hoe kennisontwikkeling en handelen in het onderwijs uit...