Zoekfilters
Resultaten (8)
morgen verzonden
Antennae Mobile Autonomy
exercises in artists'self-organization beyond individualism
2015 || Paperback || Nico Dockx e.a. || Valiz
Neoliberalism has taken autonomous professional values and labour firmly in its grasp. Traditional forms of employment are replaced with post-Fordist conditions in which work has become freelance, flexible, mobile, project-based, hybrid and temporary. This way of working is not new to artists. They have seen themselves confronted with these precarious conditions since many years. Mobile Autonomy detects what modes of economy and different innovative working modalities artists and other artist...
morgen verzonden
Teaching objects
studies in art-based learning
2015 || Paperback || Jeroen Lutters || Idea Books B.V.
'Teaching Objects' is a journey through art and culture. Jeroen Lutters takes us to see a number of artworks that give new insights into the foundations of twenty-first century civilisation and humanity. In this highly personal ans passionate account, he discusses his individual choice of great works – works that not only reflect the history of Western culture, but also continue to be a source of inspiration and meaning.
morgen verzonden
Whats happening!
neo-avantgarde en de Nederlandse kunstkritiek 1958-1975
2015 || Paperback || Jonneke Jobse e.a. || nai010 uitgevers publishers
What's happening? neemt de lezer mee naar de roerige jaren zestig en zeventig. Het Stedelijk Museum schudde kunstwereld en publiek wakker met tentoonstellingen als 'Bewogen Beweging', 'Dylaby' en 'Op Losse Schroeven'. Het Van Abbemuseum organiseerde de eerste tentoonstelling in Nederland van Joseph Beuys, het Haags Gemeentemuseum presenteerde minimal art, Sonsbeek 71 ging alle perken te buiten en de documenta in Kassel en de Biënnale in Venetië werden mikpunt van kunstenaarsprotesten. De ku...
morgen verzonden
The shape of evidence vis-à-vis-serie
Contemporary art and the Document
2015 || Paperback || Sophie Berrebi || Valiz
The Shape of Evidence onderzoekt de rol van het document in hedendaagse kunst. Kunstenaars gebruiken veelal bestaande beelden uit film, tekst, foto's of ander (archief)materiaal afkomstig uit journalistiek, reclame, wetenschappelijke verhandelingen of industriële archieven. Niet alleen de visuele bronnen die zij zich toe-eigenen verwijzen naar een 'objectieve' staat van informatie, maar ook de strategieën die kunstenaars inzetten om het materiaal naar hun hand te zetten, refereren aan kwest...
morgen verzonden
Kunstkritiek als exact vak?
de kunsthistorici als critici 1960-2005
2015 || Paperback || Rogier Schumacher || nai010 uitgevers/publishers
De universitair geschoolde kunstcriticus was in Nederland tot in de jaren zestig van de twintigste eeuw een zeldzaam fenomeen. Kunsthistorici lezen, maar kijken kunnen ze niet, zo luidde lange tijd het oordeel onder critici. Vanaf medio jaren zestig eisten jonge kunsthistorici echter zelfbewust een plek op in de Nederlandse kunstkritiek. Met rake observaties en goed beargumenteerde stukken over de eigentijdse avant-gardekunst ontkrachtten ze de vooroordelen en inspireerden ze een jongere gene...
morgen verzonden
Van sintels vuurwerk maken
kunstkritiek en moderne kunst
2015 || Paperback || Marijke de Groot e.a. || nai010 uitgevers publishers
Van sintels vuurwerk maken laat zien hoe Nederlandse kunstcritici reageerden op het internationale modernisme dat door het werk van Kees van Dongen, Piet Mondriaan en Jan Sluijters vanaf 1905 hevige opschudding in de kunstwereld veroorzaakte. Het publiek maakte kennis met de Franse kubisten, Italiaanse futuristen en Duitse expressionisten. De pers ontwikkelde in de jaren 1905-1925 een nieuwe, meer journalistieke vorm van kunstkritiek.
De diversiteit en eigenheid van de geselecteerde critici,...
morgen verzonden
Interrupting the city --Antennae-serie
artistic constitutions of the public sphere
2015 || Paperback || Bram Leven || Samenwerkende Uitgevers VOF
Interrupting the City explores the ways in which artistic practices and interventions constitute the public sphere. To interrupt the city (be it digitally or materially) means to arrest the flow or circulation that the city consists of. The tactics by which this interruption is achieved may vary, ranging from a media offensive to riots in the streets, but each and every time these activities affect the public sphere, also make the public sphere. Thus, the public domain is constituted by a com...
morgen verzonden
Aesthetic Justice - Antennae-serie
intersetting artistic and moral perspectives
2015 || Paperback || Pascal Gielen e.a. || Samenwerkende Uitgevers VOF