Zoekfilters
Resultaten (8)
Differentiëren in het talenonderwijs (e-book)
kleine ingrepen grote effecten
2017 || E-book via Bookshelf || Johan Keijzer e.a. || Coutinho
Hoe zorg je dat een groep leerlingen of cursisten, die in vele opzichten van elkaar verschillen, gemotiveerd met de doeltaal aan de slag gaan? Taalleerders kunnen er veel baat bij hebben om op hun eigen niveau, manier en tempo te werken. Ook het ministerie en de inspectie willen aandacht voor het bevorderen van differentiatie in de lessen. Veel docenten zoeken naar concrete voorbeelden om hier gehoor aan te geven.
Differentiëren in het talenonderwijs is een praktisch inspiratieboek vol met t...
Praktische didactiek voor geïntegreerd zaakvakonderwijs (e-book)
2022 || E-book via Bookshelf || Luuk de Bakker e.a. || Coutinho
Steeds meer basisscholen werken met geïntegreerde lesmethoden, waarbij de samenhang tussen de afzonderlijke vakken in relatie tot een onderwijsthema centraal staat. Het combineren van de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek, taal en rekenen kan unieke en belangrijke invalshoeken bieden voor onderwerpen die op de basisschool worden behandeld. Door deze vakgebieden met elkaar te verbinden leren leerlingen om ontwikkelingen in de wereld beter te begrijpen en in een bredere con...
Activeren, differentiëren en formatief handelen / Druk 1 (e-book)
In alle fasen van de les
2022 || E-book via Bookshelf || Det van Gils e.a. || Coutinho
Hoe zorg je er als docent voor dat leerlingen met plezier naar school blijven gaan en actief met de les meedoen? En hoe maak je ze verantwoordelijk voor hun eigen leerproces? Het boek Activeren, differentiëren en formatief handelen helpt toekomstige, beginnende én ervaren docenten om aandachtiger les te geven en leerlingen bewuster te laten leren.
Het boek brengt drie actuele begrippen in het onderwijs bij elkaar: activeren, differentiëren en formatief handelen. Deze belangrijke begrippen...
Actief met taalvaardigheid (e-book)
Werken met literaire genres in de klas
2017 || E-book via Bookshelf || Françoise Lucas || Coutinho
Literatuur is een onuitputtelijke bron voor gevarieerde taallessen. Veel docenten gebruiken literatuur voornamelijk om leesvaardigheid te trainen. Ook voor het verbeteren van andere vaardigheden is literatuur echter van onschatbare waarde. Actief met taalvaardigheid is een praktisch werkvormenboek waar de (aankomend) docent MVT en NT2 gelijk mee aan de slag kan. In één oogopslag is duidelijk wat er geoefend wordt en wat daarvoor nodig is. Actief met taalvaardigheid biedt uitkomst om op een ...
Unmute (e-book)
Activerende didactiek voor de online taalles
2020 || E-book via Bookshelf || Masja Mesie e.a. || Coutinho
Voor een groot aantal docenten en leerlingen zijn taallessen op afstand verre van ideaal. De online didactische vaardigheden van docenten zijn in de afgelopen periode op de proef gesteld en bij een groot aantal docenten snel ontwikkeld.
Unmute geeft praktische voorbeelden waarmee het repertoire van taaldocenten op het gebied van online taaldidactiek verder kan worden uitgebreid. Het boek is opgebouwd volgens het vierstappenmodel: starter, kop, romp en staart. Dit is een basismodel voor een g...
Geloof je het zelf?! / Druk 2 (e-book)
levensbeschouwelijk leren in het basisonderwijs
2013 || E-book via Bookshelf || Bas van den Berg e.a. || Coutinho
Met 'Geloof je het zelf?!' presenteren de auteurs het vak Levensbeschouwing vanuit een nieuwe visie. Zij gaan ervan uit dat levenbeschouwelijke vorming ontstaat als kinderen niet alleen kennis nemen van vormen van een (religieuze of seculiere) levensbeschouwelijke traditie, maar daar ook hun eigen betekenis en waardering aan kunnen geven. Dat geldt voor de traditie waarin de leerlingen zelf opgroeien én voor andere tradities.
Met dit praktijkboek leren (aankomende) leraren hoe zij de intera...
Actief met taal / Druk 2 (e-book)
Didactische werkvormen voor het talenonderwijs
2017 || E-book via Bookshelf || Anja Valk Dieuwke de Coole || Coutinho
Taalmethodes bieden vaak kant-en-klare lessen waarmee docenten efficiënt en verantwoord aan de leerdoelen kunnen werken. Maar daarnaast blijven docenten behoefte hebben aan werkvormen die ze in kunnen zetten om te reageren op wat er in de klas gebeurt. Hoe laat je die woordenlijst nog een keer de revue passeren? Hoe kun je een ingeslapen klas voor het resterende half uur weer oppeppen? Hoe zet je leerlingen of cursisten wat actiever aan het werk met die leesopdracht?
In Actief met taal bied...
Actief met taal in de zaakvakken (e-book)
didactische werkvormen voor het basisonderwijs
2016 || E-book via Bookshelf || Anja Valk e.a. || Coutinho
Er is een grote groep leerlingen die het lastig vindt om de zaakvaklessen te volgen omdat de taal die je als leerkracht gebruikt én die in de zaakvakmethodes staat, te moeilijk is. Voor deze leerlingen vormt taal een barrière om zich de inhoud van de zaakvakken eigen te maken. Daarom werken leerkrachten op veel basisscholen aan taalontwikkelend vakonderwijs.
In Actief met taal in de zaakvakken wordt de vertaalslag gemaakt van theorie naar de praktische toepassing. Het boek staat boordevol b...