Resultaten (5)
maandag verzonden
Nederland’s geestesmerk
2019 || Paperback || Johan Huizinga || Edition Fac Simile
Facsimile heruitgave naar de druk uit 1946. In Nederland's geestesmerk beschouwt historicus Johan Huizinga de Nederlandse identiteit; Huizinga kenschetst haar als vooral burgerlijk.
maandag verzonden
De wetenschap der geschiedenis
2019 || Paperback || Johan Huizinga || Edition Fac Simile
Facsimile heruitgave naar de uitgave uit 1937.
Historicus Johan Huizinga verkent in De wetenschap der geschiedenis de grenzen van geschiedschrijving als wetenschappelijke en artistieke discipline.
maandag verzonden
Homo ludens
Proeve eener bepaling van het spel-element der cultuur
2019 || Paperback || Johan Huizinga || Edition Fac Simile
Facsimile heruitgave naar de druk uit 1938. In Homo ludens verhaalt historicus Johan Huizinga van de spelende mens. Kern van Huizinga's betoog: spel ligt in het leven besloten en is een noodzakelijkheid voor het scheppen van cultuur; spel structureert menselijk handelen en is een drager van de culturele ontwikkeling van de mens.
maandag verzonden
De kracht van kleur
kleurensymboliek in ons dagelijks leven
2019 || Paperback || Marcel De Cleene || Academic & Scientific publishers
Kleuren zijn niet weg te denken uit onze samenleving. We worden er ons hele leven mee geconfronteerd. Denk maar aan de geboorte van een kind: komt een geboortekaartje met een blauw design in onze brievenbus terecht, dan trekken we onmiddellijk de conclusie dat er een jongen is geboren. Maar ook in allerlei tradities, volksgeloof, religie, in kunst, onze taal, het steineronderwijs enzovoort spelen kleuren een grote symbolische rol.
Marketeers zijn ook bijzonder geïnteresseerd in het studiegeb...
maandag verzonden
Culturele praktijken
Schoonheid en betekenis achter de voordeur
2020 || Paperback || Wim Burggraaff e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
Velen zijn ervan overtuigd dat kunst en cultuur van belang zijn voor persoonlijke ontwikkeling en een fijn en gezond leven. Toch zien we in musea, theaters en concertzalen een overwegend wit, hoogopgeleid en vergrijzend publiek. Het bereik van het door de overheid gesubsidieerde culturele aanbod is nog steeds geen afspiegeling van de samenleving. Deze kwestie hebben we onderzocht door het culturele leven van stadsbewoners – die je niet terugziet in de statistieken van cultuurbezoek of cultu...