Zoekfilters
Resultaten (10)
morgen verzonden
Samenwerken in het daltononderwijs / druk 1
geschiedenis, praktijk en onderzoek
2012 || Paperback || René Berends e.a. || Leonon Media
In dit boek zal samenwerken in het daltononderwijs vanuit een historische en empirische invalshoek kritisch onder de loep worden genomen. Het samenwerken
van leerlingen was al bij Helen Parkhurst, de grondlegster van het daltononderwijs, een belangrijk gegeven. Zij noemde 'interaction of grouplife' haar tweede principe, waarbij de hoofdgedachte is dat leerlingen ongehinderd en gemeenzaam met elkaar en de leraren mogen samenwerken. De vraag, echter, is hoe dit idee zich verhoudt tot hoe er teg...
morgen verzonden
Helen Parkhurst
grondlegster van het daltononderwijs
|| Paperback || René Berends || Saxion Dalton University Press || met inkijkexemplaar
Helen ParkhurstGrondlegster van het daltononderwijs.Drs. René Berends is werkzaam aan de pabo van Saxion in Deventer. Hij is daltonopleider en doet, als lid van de kenniskring van het daltonlectoraat, onderzoek naar daltononderwijs.Er is in Nederland een toenemende belangstelling voor het gedachtegoed van het daltononderwijs. Voor veel ouders, leerkrachten en schooldirecteuren bieden de principes van deze vorm van vernieuwingsonderwijs richting bij de verdere ontwikkeling van hun school.De o...
morgen verzonden
Perspectieven op Montessori
2021 || Paperback || René Berends e.a. || Saxion Progressive Education University Press || met inkijkexemplaar
Een montessorischool is een school waar volgens het pedagogische concept van Maria Montessori gewerkt wordt. Haar gedachtegoed wordt door montessorianen niet alleen als inspiratiebron gebruikt, maar toch vooral ook als een leidraad gezien voor het vormgeven van een montessorionderwijspraktijk, want Montessori’s uitgangspunten worden ook in deze moderne tijd nog altijd als waardevol gezien en gebruikt om er onderwijs op te bouwen.
Toch is er wel discussie. Het is nooit echt duidelijk geworde...
morgen verzonden
Expeditie Dalton
Sanne en Maurice op onderzoek
2018 || Paperback || René Berends || Saxion Progressive Education University Press || met inkijkexemplaar
Dit boek gaat over daltononderwijs. Als je daarover van alles wil weten, dan is dit boek precies iets voor jou!
Het is ook slim om dit boek te lezen als je zelf nieuw bent op een daltonschool en je precies wilt weten wat je daar te wachten staat.
En lijkt het je wat om op jouw daltonschool in de leerlingenraad te gaan zitten? Dan moet je dit boek echt lezen!
Het boek is ook handig als je nieuwe kinderen met hun ouders, of andere gasten op school gaat rondleiden. Dan moet je natuurlijk wel w...
morgen verzonden
Overbruggen
Verbinden van vernieuwingsonderwijs en onderzoek
2021 || Paperback || René Berends e.a. || Saxion Progressive Education University Press || met inkijkexemplaar
Sinds de jaren ‘60 is de populariteit van (traditioneel) vernieuwingsonderwijs gegroeid en is het aantal scholen toegenomen. Met bijna negenhonderd scholen maakt het montessori-, dalton-, jenaplan-, vrijeschool-, freinet- en ontwikkelingsgericht onderwijs momenteel substantieel deel uit van het Nederlandse onderwijsbestel. Ruim tien procent van het totaal aantal scholen is een (traditionele) vernieuwingsschool.
Decennialang zijn deze scholen een voorbeeld geweest voor tal van andere onderw...
morgen verzonden
Reflectie in het daltononderwijs Geschiedenis, praktijk en onderzoek
geschiedenis, praktijk en onderzoek
2021 || Paperback || René Berends e.a. || Saxion Dalton University Press
In het onderwijs wordt in toenemende mate belang gehecht aan reflectie. Veelal
gebeurt dit in het kader van een beweging in het onderwijs richting meer leerlinggericht onderwijs, waarbij leren door ervaren in plaats van leren door directe instructie centraal staat. Om te leren van ervaringen, is reflectie cruciaal.
Het daltononderwijs staat een brede persoonsontwikkeling voor, waarbij leerlingen op school proefondervindelijk het gedrag leren dat benodigd is om (later) een zelfverantwoordelijk...
morgen verzonden
iSelf
Aanpak voor het bevorderen van zelfsturend leren door leraren
2021 || Paperback || Patrick Sins e.a. || Saxion Progressive Education University Press || met inkijkexemplaar
Zelfsturend leren: hoe leer je dat je leerlingen? Wat kun jij als leerkracht doen? Over deze vragen is het lectoraat Vernieuwingsonderwijs in 2014 een samenwerking aangegaan met onderwijsprofessionals van acht daltonscholen, een freinetschool en het Welten-Instituut van de Open Universiteit. Vanuit deze samenwerking is het project iSelf ontstaan.
Onderdeel van dit project is de professionaliseringsaanpak iSelf. Deze aanpak is ontwikkeld op basis van wat uit wetenschappelijk onderzoek bekend i...
morgen verzonden
Perspectieven op Dalton
2021 || Paperback || René Berends e.a. || Saxion Progressive Education University Press || met inkijkexemplaar
In maart 2018 heeft de Nederlandse Dalton Vereniging het boekje DaltoniDee uitgebracht.
Daarin geeft de vereniging kort en krachtig de essentie weer van modern daltononderwijs. De beschrijving van de essentie van de daltonidentiteit is sinds de introductie van het Dalton Plan van Helen Parkhurst in Nederland periodiek uitgevoerd. Telkens hebben daarbij de vragen centraal gestaan wat kenmerkend is voor daltononderwijs en wat onderscheidend is. Bij een beschrijving van een daltonidentiteit kom...
morgen verzonden
Dalton: LEF VO
2024 || Paperback || René Berends || Leonon Progressive Education
Daltononderwijs is een vorm van traditioneel vernieuwingsonderwijs. In moderne bewoordingen staat daltononderwijs voor het geven van breed persoonsvormend onderwijs in scholen die functioneren als een gemeenschap. De daltonschool wil daarbij een oefenplaats zijn voor het leven zelf, waar leerlingen de kennis, vaardigheden en attitudes verwerven, die ze voor een gelukkig, democratisch en ondernemend leven nodig hebben, in een wereld die een appel op hen doet.
Docenten op deze daltonscholen la...
morgen verzonden
Daltononderwijs in Nederland De geschiedenis vanaf 1924
de geschiedenis vanaf 1924
2014 || Paperback || René Berends e.a. || Saxion Dalton University Press
Onder leiding van professor Philip Kohnstamm onderzoekt een onderwijscommissievan de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen in 1924 het daltononderwijs in Engeland. De commissieleden doen enthousiast verslag over de brede persoonsontwikkeling die de onderzochte scholen voorstaan en de flexibele wijze waarop het onderwijs is georganiseerd. Op basis van haar ervaringen stelt de commissie voor het volksonderwijs in Nederland inhoudelijk en organisatorischte vernieuwen. Nog in hetzelfde jaar leidt ...