Resultaten (5)
morgen verzonden
Samenwerken in het daltononderwijs / druk 1
geschiedenis, praktijk en onderzoek
2012 || Paperback || René Berends e.a. || Leonon Media
In dit boek zal samenwerken in het daltononderwijs vanuit een historische en empirische invalshoek kritisch onder de loep worden genomen. Het samenwerken
van leerlingen was al bij Helen Parkhurst, de grondlegster van het daltononderwijs, een belangrijk gegeven. Zij noemde 'interaction of grouplife' haar tweede principe, waarbij de hoofdgedachte is dat leerlingen ongehinderd en gemeenzaam met elkaar en de leraren mogen samenwerken. De vraag, echter, is hoe dit idee zich verhoudt tot hoe er teg...
morgen verzonden
Helen Parkhurst
grondlegster van het daltononderwijs
|| Paperback || René Berends || Saxion Dalton University Press || met inkijkexemplaar
Helen ParkhurstGrondlegster van het daltononderwijs.Drs. René Berends is werkzaam aan de pabo van Saxion in Deventer. Hij is daltonopleider en doet, als lid van de kenniskring van het daltonlectoraat, onderzoek naar daltononderwijs.Er is in Nederland een toenemende belangstelling voor het gedachtegoed van het daltononderwijs. Voor veel ouders, leerkrachten en schooldirecteuren bieden de principes van deze vorm van vernieuwingsonderwijs richting bij de verdere ontwikkeling van hun school.De o...
morgen verzonden
Overbruggen
Verbinden van vernieuwingsonderwijs en onderzoek
2021 || Paperback || René Berends e.a. || Saxion Progressive Education University Press || met inkijkexemplaar
Sinds de jaren ‘60 is de populariteit van (traditioneel) vernieuwingsonderwijs gegroeid en is het aantal scholen toegenomen. Met bijna negenhonderd scholen maakt het montessori-, dalton-, jenaplan-, vrijeschool-, freinet- en ontwikkelingsgericht onderwijs momenteel substantieel deel uit van het Nederlandse onderwijsbestel. Ruim tien procent van het totaal aantal scholen is een (traditionele) vernieuwingsschool.
Decennialang zijn deze scholen een voorbeeld geweest voor tal van andere onderw...
morgen verzonden
Reflectie in het daltononderwijs Geschiedenis, praktijk en onderzoek
geschiedenis, praktijk en onderzoek
2021 || Paperback || René Berends e.a. || Saxion Dalton University Press
In het onderwijs wordt in toenemende mate belang gehecht aan reflectie. Veelal
gebeurt dit in het kader van een beweging in het onderwijs richting meer leerlinggericht onderwijs, waarbij leren door ervaren in plaats van leren door directe instructie centraal staat. Om te leren van ervaringen, is reflectie cruciaal.
Het daltononderwijs staat een brede persoonsontwikkeling voor, waarbij leerlingen op school proefondervindelijk het gedrag leren dat benodigd is om (later) een zelfverantwoordelijk...
morgen verzonden
Daltononderwijs in Nederland De geschiedenis vanaf 1924
de geschiedenis vanaf 1924
2014 || Paperback || René Berends e.a. || Saxion Dalton University Press
Onder leiding van professor Philip Kohnstamm onderzoekt een onderwijscommissievan de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen in 1924 het daltononderwijs in Engeland. De commissieleden doen enthousiast verslag over de brede persoonsontwikkeling die de onderzochte scholen voorstaan en de flexibele wijze waarop het onderwijs is georganiseerd. Op basis van haar ervaringen stelt de commissie voor het volksonderwijs in Nederland inhoudelijk en organisatorischte vernieuwen. Nog in hetzelfde jaar leidt ...