Zoekfilters
Resultaten (4)
morgen verzonden
Ken je leerling
2022 || Paperback || Bea Ros e.a. || Ten Brink Uitgevers
Lesgeven is meer dan louter lesstof uitdragen. Het vraagt om voortdurend een vinger aan de pols houden: Komt de stof over en maakt elke leerling zich die eigen? En wat hebben ze nodig om verder te groeien?
Leraren blijken dat soms moeilijk te vinden. Ze zien en signaleren veel, maar hebben behoefte aan een kader om ook gericht te handelen. De meeste methodetoetsen of leerlingvolgsystemen bieden daarvoor te weinig handvatten. Leerlingen in beeld krijgen is geen administratieve klus, het vraagt...
morgen verzonden
Leiderschap voor onderwijsontwikkeling
Van idee naar duurzame PLG
2021 || Paperback || Elske van den Boom e.a. || Vrije Uitgevers, De
Werken met Professionele Leergemeenschappen (zoals datateams en Lessen Study) is een mooie manier om aan
schoolontwikkeling te werken. Echter, het blijkt voor dit type van professionalisering een uitdaging te zijn om duurzame onderwijsverbetering te realiseren. Na een eerste enthousiaste periode daalt het animo en verdwijnt deze vorm van professioneel leren weer naar de achtergrond.
In een serie schoolportretten brengen de onderzoekers en auteurs van dit boek in kaart welke factoren bijdragen...
Toetsen in het voortgezet onderwijs
2025 || Paperback || Henk van Berkel e.a. || Boom
Toetsen in het voortgezet onderwijs biedt een breed overzicht van toets- en beoordelingsvormen in het voortgezet onderwijs. In het boek staan zes thema’s centraal.
Het eerste thema, functies van toetsen, bespreekt de formatieve en summatieve functies en het belang van afstemming tussen onderwijsdoelen, onderwijsaanbod en toetsing. Het tweede thema, context van toetsing, belicht het toetsbeleid en toetsprogramma’s, maar ook de rol van de examencommissie en het belang van toetsbekwaamheid....
morgen verzonden
De datateam methode
een concrete aanpak voor onderwijsverbetering
2014 || Paperback || Kim Schildkamp e.a. || Maklu, Uitgever
Over het boek:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de meerderheid van mijn leerlingen volgende keer wel een voldoende haalt voor geschiedenis? Hoe krijgen we de toetsresultaten Engels omhoog? Welke nieuwe methode moeten we aanschaffen voor wiskunde? Geven we eigenlijk wel voldoende feedback aan onze leerlingen? Hoe verbeteren we de doorstroom van klas 4 naar klas 5? Is de 6 die ik geeft echt een 6? Elke dag staan schoolleiders en docenten voor tal van beslissingen om de kwaliteit van het onderwijs t...