Zoekfilters
Resultaten (3)
maandag verzonden
De Leeruitdaging
diep leren in de Leerkuil
|| Hardcover || James Nottingham || Bazalt Groep Educatieve Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Leren is iets anders dan feiten verzamelen. Om leerlingen diep te laten leren, is frictie nodig: twijfel, het even niet meer weten, een cognitief conflict. Daardoor komen leerlingen uiteindelijk tot betekenisvolle inzichten. Hoe je dat voor elkaar krijgt, beschrijft James Nottingham in De Leeruitdaging.
Leraren en leerlingen denken vaak dat leren gemakkelijk moet zijn. Vraag maar eens aan collega's en kinderen wie de beste leerlingen zijn. De meesten wijzen dan leerlingen aan die ‘het gewo...
maandag verzonden
De Leeruitdaging - beknopte uitgave
Diep leren in de leerkuil
2020 || Hardcover || James Nottingham || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Dit boekje is een beknopte uitgave van het boek De Leeruitdaging van James Nottingham. Met de Leeruitdaging wordt leren een boeiende, prikkelende en gezamenlijke inspanning van leerling en leraar. De Leerkuil vormt de kern van de Leeruitdaging. Je zit in de Leerkuil als je onopgeloste of tegenstrijdige ideeën hebt over datgene wat je probeert te begrijpen. Je maakt dan een cognitief conflict door. Door leerlingen uit te nodigen in de Leerkuil te stappen daag je ze uit om te komen tot diep le...
maandag verzonden
De Leeruitdaging voor jonge kinderen
Diep leren in de Leerkuil
2020 || Hardcover || James Nottingham e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Als kinderen leren fietsen, zullen ze in het begin wankelen. We moedigen ze dan aan om door te gaan, want we weten dat ze dit wankelen nodig hebben om te leren fietsen. Maar wanneer kinderen wankelen tijdens andere activiteiten, schieten we ze vaak meteen te hulp. Daarmee onderbreken we onbedoeld het leerproces.
Dit boek laat zien hoe je jonge kinderen kunt leren om te leren. ‘Wankelen’ (ofwel: het even niet weten, een cognitief conflict ervaren) is daarbij een essentieel onderdeel. Je ku...