Zoekfilters
› Leraar Nederlands (9)
› Geschiedenis (5)
› Leraar Aardrijkskunde (5)
» Toon alle opties (26)
› Leraar Duits (5)
› Leraar Engels (5)
› Leraar Frans (5)
› Leraar Geschiedenis (5)
› Leraar Natuurkunde (5)
› Leraar Scheikunde (5)
› Leraar Spaans (5)
› Leraar Techniek (5)
› Leraar Wiskunde (5)
› Nederlands (5)
› Aardrijkskunde (4)
› Engels (4)
› Leraar Gezondheidszorg... (4)
› Leraar Omgangskunde (4)
› Maatschappijleer (4)
› Natuurkunde (4)
› Wiskunde (4)
› Algemene- en Bedrijfse... (3)
› Biologie (3)
› Duits (3)
› Frans (3)
› KOP-opleiding (3)
› Leraar Nederlandse Geb... (2)
› PABO (2)
› Theologie (2)
Leraar Nederlands (9)
maandag verzonden
Ontwikkeling in de groep / Druk 3
Groepsdynamica bij kinderen en jongeren
2023 || Paperback || Marianne Luitjes e.a. || Coutinho
Van jongs af aan brengen kinderen en jongeren veel tijd door in groepen. Hun ervaringen in deze groepen hebben grote invloed op hun ontwikkeling, onder andere op het gebied van sociale vaardigheden en normen en waarden. Door op een adequate manier de groepsontwikkeling te begeleiden, kunnen professionals positief bijdragen aan de individuele ontwikkeling van kinderen en jongeren. Ontwikkeling in de groep biedt alle inzichten en handvatten die nodig zijn om groepsprocessen bij kinderen en jong...
maandag verzonden
Handboek taalgericht vakonderwijs / Druk 4
2020 || Paperback || Maaike Hajer e.a. || Coutinho || ook als eBook
De taalvaardigheid van de leerlingen speelt een cruciale rol in het onderwijs. Leraren die aandacht hebben voor de rol van taal in hun vak, kunnen hun leerlingen met praktische middelen toegang geven tot dat vak én voorbereiden op de hoge taaleisen die de maatschappij aan hen stelt. Ook in hun toekomst is het immers essentieel dat leerlingen op niveau kunnen redeneren en formuleren, in hun vak en daarbuiten.
Een taalgerichte vakdidactiek helpt leraren om hun onderwijs op hoog niveau te blijv...
maandag verzonden
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding / Druk 6
Een praktijkgericht boek
2021 || Paperback || Jacob de Wilde e.a. || Coutinho || ook als eBook
In de adolescentie stellen jongeren vragen als ‘Wie ben ik?’, ‘Wat kan ik?’ en ‘Wat wil ik?’ Door de vele invloeden waar jongeren vandaag de dag mee te maken krijgen, zijn het vinden van de antwoorden op deze vragen en daarmee het actief vormgeven van een eigen identiteit van groot belang. Om adolescenten hierin te kunnen begeleiden, is het nodig dat professionals die met hen werken goed inzicht hebben in dit proces.
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding beschrijft de ont...
maandag verzonden
Literatuur van de moderne tijd
Nederlandse en Vlaamse letterkunde in de 19e en 20e eeuw
2006 || Paperback || E. van Boven || Coutinho
De moderne literatuur is nog altijd een belangrijk onderdeel van de studie Nederlands in het hoger onderwijs, en daarnaast een onderwerp waarvoor veel algemene belangstelling bestaat. Dit boek biedt studenten en andere geïnteresseerden een helder, chronologisch overzicht van de letterkunde in Nederland en Vlaanderen vanaf de romantiek tot op heden.
maandag verzonden
Taalbewust beroepsonderwijs / Druk 2
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek
2017 || Paperback || Tiba Bolle e.a. || Coutinho || ook als eBook
Een grote uitdaging in het (v)mbo is omgaan met verschillen in tempo, taalniveau, leerstijl, interesse en kennis van de leerlingen. Dit vraagt om aanpassing van werkvormen en lesstof aan de kenmerken van de leerlingen. In Taalbewust beroepsonderwijs worden vijf vuistregels voor taalbewust lesgeven geïntroduceerd. Door deze regels toe te passen, worden de lessen en leersituaties betekenisvol en leerzaam.
Wie taalbewust lesgeeft, weet de leerlingen te activeren en het onderwijs voor de leerli...
maandag verzonden
Culturele diversiteit in de klas / Druk 7
2022 || Paperback || Hans van der Heijde e.a. || Coutinho || ook als eBook
Nederland kent een grote culturele diversiteit. Wat betekent deze diversiteit en de permanente beweging van de samenleving voor het Nederlandse onderwijs, de scholen en de leraren? Culturele diversiteit in de klas geeft antwoord op de vraag hoe leraren recht kunnen doen aan de culturele verschillen in hun klas.
Deze zevende, herziene uitgave bestaat uit drie delen. Het eerste deel biedt inzicht in de recente migratiegeschiedenis van Nederland en beschrijft demografische ontwikkelingen. Daarna...
maandag verzonden
Handboek Nederlands als tweede taal / Druk 3
in het volwassenenonderwijs
2022 || Paperback || Folkert Kuiken e.a. || Coutinho || ook als eBook
Het Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs biedt NT2-docenten een uitgebreid overzicht van het taalonderwijs Nederlands aan anderstaligen: van taalverwerving tot didactiek, van inburgering tot toetsingen van alfabetisering tot woordenschat- en grammaticaonderwijs.
Dit handboek is ontwikkeld door universitaire experts, in samenwerking met specialisten uit de praktijk. Veel voorbeelden en cases illustreren de wetenschappelijke achtergronden. De opdrachten, evaluatievrag...
maandag verzonden
Praktijkonderzoek in de school / Druk 4
2020 || Paperback || Cyrilla van der Donk e.a. || Coutinho
Veel leraren en leraren-in-opleiding voeren praktijkonderzoek uit in hun eigen school en zoeken op systematische wijze naar antwoorden op vragen die hun onderwijspraktijk oproept. Dit leidt tot kennis over en inzicht in de dagelijkse onderwijspraktijk en tot oplossingen voor praktijkproblemen die zij in hun werk signaleren. Praktijkonderzoek is een professionele leerstrategie die beschouwd kan worden als een vorm van kwaliteitszorg die in de praktijk verankerd is. De methodiek kenmerkt zich d...
maandag verzonden
Handboek voor leraren / Druk 3
2020 || Paperback || Walter Geerts e.a. || Coutinho || ook als eBook
Een goede leraar doet ertoe. Er een worden is een mooie, maar soms lastige opgave. Je wordt immers geen leraar door domweg het ‘recept’ uit een boek te volgen. Toch zijn er wel handvatten die je kunnen helpen. In dit handboek vind je daarom de basis die je nodig hebt om een succesvolle leraar te worden. De theorie helpt om nieuwe inzichten in de praktijk in je vingers te krijgen, maar je moet bovenal een eigen identiteit als leraar ontwikkelen.
Handboek voor leraren sluit aan bij de gener...