Zoekfilters
Resultaten (12)
Zelfregulatie, ontwikkeling en herstel
verbetering en herstel van cognitie, emotie, motivatie en regulatie van gedrag
2013 || Paperback || Jaap van der Stel || SWP
Zelfregulatie is datgene wat mensen tot mens maakt. Het betreft hun vermogen hun psychisch functioneren - in het bijzonder hun zelf - te kunnen beïnvloeden. Daardoor kunnen zij, samen met anderen, steeds complexere en verder weg liggende doelen bereiken. Zelfregulatie impliceert beïnvloeding van cognitieve, emotionele en motivationele processen en de regulatie van het gedrag.
Zelfregulatie ontwikkelt zich in fasen. Tot ver in de volwassenheid verwerven mensen op dit vlak nieuwe competenties...
morgen verzonden
Opvoedproblemen nader verklaard / druk 1
2013 || Paperback || Alice van der Pas || SWP
Hoe komen ouders in de problemen? Het antwoord zit verborgen achter een gordijn van fabels over kinderen, ouders en opvoeding. In dit boek wordt het gordijn opzij geschoven en krijgt de lezer de feiten voorgelegd. Hieruit blijkt dat een kind grootbrengen niet alleen interessanter is dan wat men er doorgaans overleest, maar vooral minder voorspelbaar en minder controleerbaar.
Hoe komt het bijvoorbeeld dat de ene ouder níet in de problemen komt en de andere wel, terwijl ze allebei even goed o...
morgen verzonden
De invloed van het werkgeheugen op het leren
handelingsgerichte adviezen voor het basisonderwijs
2019 || Paperback || Susan Gathercole e.a. || SWP
Deze toegankelijke gids stelt basisschoolleerkrachten, speciaal onderwijsleerkrachten, onderwijsassistenten, logopedisten, remedial teachers, orthopedagogen in staat te begrijpen hoe het werkgeheugen functioneert en hoe het in leersituaties ondersteund kan worden. De auteurs hebben door onderzoek aangetoond dat een zwak werkgeheugen leidt tot leerproblemen bij bijvoorbeeld kernvakken als taal en rekenen. De capaciteit van het werkgeheugen is doorslaggevend voor het leveren van goeie leerprest...
morgen verzonden
Omgaan met pesten / druk 1
2013 || Paperback || Margo Henderson || SWP
Wat is pesten eigenlijk? Wanneer wordt plagen of ruzie pesten? Wie is die pester en hoe komt hij aan die rol? Welke rol spelen de meelopers? Margo Henderson, sinds 2007 werkzaam als trainer 'Omgaan met pesten', gaat in op die verschillende rollen , de oorzaken en gevolgen van pesten. Ook gaat zij in op wat je kunt doen bij constatering van pestgedrag en hoe pesten te voorkomen is. Pesten komt veel voor en kent dus veel slachtoffers. Uit onderzoek blijkt dat tussen de 10 en 15% van de basissch...
morgen verzonden
Onderwijs, weer weten waarom
weer weten waarom
2013 || Paperback || Wilna Meijer || SWP
In het onderwijs van vandaag gaan verschoolsing en ontscholing paradoxaal genoeg hand in hand. Verschoolsing van het leven van kinderen, bijvoorbeeld in de voor- en vroegschoolse educatie van peuters en kleuters. Ontscholing van de school, bijvoorbeeld in de brede school en de 'verlengde schooldag'. Beide ontwikkelingen hebben het besef uitgehold van waar het op school eigenlijk om gaat en om moet gaan. Weer weten waar we scholen voor hebben: met behulp van klassieke pedagogische inzichten ma...
morgen verzonden
Ik ben aan ze gehecht
over gehechtheid als een boei in nood
2014 || Paperback || Martine F. Delfos || SWP
Hechting, of gehechtheid, is een belangrijk thema in opvoeding en hulpverlening. Problemen in hechting worden zowel overschat (dit kan bijvoorbeeld voorkomen in de hulpverlening), als onderschat (bijvoorbeeld in geval van scheiding). Het gaat erom of kinderen een gevoel kunnen ontwikkelen dat er mensen beschikbaar zijn als ze een probleem hebben of in nood zijn. Een veilige gehechtheid is het fundament voor het ontwikkelen van duurzame en betekenisvolle relaties.
In dit handzame boek beschrij...
morgen verzonden
Positive Behaviour Support in het voortgezet onderwijs
2014 || Paperback || Ellie Young e.a. || SWP
Dit boek is een handleiding voor teams in het voortgezet onderwijs die denken aan de invoering van of bezig zijn met het implementeren van de aanpak van schoolwide positive behavior support (SWPBS).
Het tegemoetkomen aan de gedragsmatige en emotionele behoeften van jongeren in het voortgezet onderwijs krijgt vaak weinig aandacht vanwege de nadruk op het voorbereiden van de leerlingen op vervolgopleidingen en de frequente toetsing. Onderzoek toont al lang aan, dat aandacht voor die emotionele ...
morgen verzonden
Samen sterker terug op pad STOP 4-7 / druk 1
een vroege interventie voor jonge kinderen met gedragsproblemen
2013 || Paperback || Wim de Mey e.a. || SWP
Jonge kinderen (4 tot 7 jaar) die meer dan andere kinderen liegen, vechten, driftbuien vertonen, ongehoorzaam en opstandig zijn, baren hun ouders en leerkrachten heel wat zorgen. Ze vormen de grootste groep van aangemelde kinderen in de hulpverlening. Het vernieuwde STOP4-7-programma is enerzijds een kant-en-klaar pakket, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten in verband met de ontwikkeling van gedragsproblemen én gebruikmakend van de meest recente onderzoeken op het vlak van effectieve in...
morgen verzonden
Praktijken van normatieve professionalisering
2013 || Paperback || Hans van Ewijk e.a. || SWP
Normatieve vragen en morele uitdagingen spelen een steeds grotere rol in professionele organisaties en in het praktische handelen van professionals, maar ook in het publieke debat. Dit boek biedt een dieper begrip van deze vragen en geeft wegen aan om daar in de praktijk creatief en moreel verantwoord mee om te gaan.
De theorie en de praktijk van normatieve professionalisering zoals die de afgelopen twintig jaar aan de Universiteit voor Humanistiek is ontwikkeld, zijn daarbij richtinggevend. ...
morgen verzonden
In het sprookjesbos
2013 || Paperback || Suzanne Wardenaar || SWP
Suzanne Wardenaar verzamelde bekende sprookjes zoals Assepoester, Drie kleine biggetjes, Duimelijntje, Holle bolle Gijs en bedacht er natuuractiviteiten bij voor kinderen van 4 tot 7 jaar. De activiteiten zijn gericht op zintuigelijke beleving, het stimuleren van sociale vaardigheden en het ontwikkelen van creativiteit. Natuurbeleving en milieubewustzijn vormen de groene draden in het sprookjesbos. Ook in een stedelijke omgeving is het Sprookjesbos een middel om kinderen in contact te brengen...