Zoekfilters
Resultaten (12)
morgen verzonden
Wat je speelt ben je zelf / Druk 1
2018 || Paperback || L. van der Poel e.a. || Bohn Stafleu van Loghum
Wat je speelt ben je zelf beschrijft de waarde van spel en spelbegeleiding voor de ontwikkeling van het individu. Spel is van wezenlijk belang voor de sociale, cognitieve, motorische en emotionele ontwikkeling van het kind. Maar ook voor volwassen mensen met een (verstandelijke) beperking is spel van onschatbare waarde.De kracht van dit boek ligt in een consequente integratie van theorie en praktijk. De theoretisch onderbouwing voor spelbegeleiding (deel 1) wordt duidelijk door veel verhelder...
morgen verzonden
Kiezen voor het jonge kind / Druk 2
Handboek voor het werken met jonge kinderen
2019 || Paperback || Helma Brouwers || Coutinho || ook als eBook
Kiezen voor het jonge kind helpt aankomende leerkrachten en kleuterbegeleiders alle competenties te verwerven die nodig zijn om met het jonge kind te werken. Het boek biedt een compleet overzicht van ontwikkelingen die zich - nationaal en internationaal - op dit vakgebied afspelen en van alle aspecten waar leerkrachten en begeleiders in de praktijk concreet mee te maken krijgen. Het boek bestaat uit drie delen.
De inzichten op het gebied van goed onderwijs aan het jonge kind zijn aan verander...
morgen verzonden
Mijn Binnenste Buiten / Druk 1
werken aan je professionele identiteit
2019 || Paperback || Manon Ruijters e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Het wordt steeds belangrijker om te weten waar je als professional voor staat, wat je basis is, waar je van bent, wat onvervreemdbaar van jou is en je kleur geeft. Dat helpt je in sturing geven aan je eigen ontwikkeling, in het vergroten van veerkracht en wijsheid, en het verstevigen van je eigen expertise.
Waar de auteurs in het boek 'Je Binnenste Buiten' een model hebben ontwikkeld rondom professionele identiteit en de theorie uiteenzetten, is dit een praktijkboek. In dit boek wisselen pra...
morgen verzonden
Een onderzoekende houding / Druk 1
Werken aan professionele ontwikkeling
2016 || Paperback || Maaike van den Herik e.a. || Coutinho || ook als eBook
Het doen van praktijkonderzoek is een vast onderdeel van curricula van lerarenopleidingen en sociale studies. Inmiddels is er ook veel aandacht voor het ontwikkelen van een onderzoekende houding. Hbo-professionals moeten immers kritisch kunnen redeneren en argumenteren, zaken vanuit verschillende perspectieven kunnen bekijken en om kunnen gaan met complexe, soms tegenstrijdige informatie.
Het boek Een onderzoekende houding geeft handvatten voor het aanleren van een onderzoekende houding. Hie...
morgen verzonden
Leren van kunst / Druk 1
Ruimte voor & door creativiteit
2018 || Paperback || Olga Potters e.a. || Coutinho || ook als eBook
Creativiteit met verbeeldingskracht als fundament is van groot belang voor opgroeiende kinderen. Creativiteit is een ingewikkeld begrip. Als je het vastlegt, in leerlijnen verwoordt of in stappen beschrijft, kan het als los zand tussen je vingers wegsijpelen. Toch kun je veel dingen doen en leren om de creativiteit van je leerlingen vleugels te geven. Over hoe je dat doet in het basisonderwijs gaat Leren van kunst.
Wat kunnen we leren van kunst als het gaat om creativiteit? Kunst maakt via kr...
morgen verzonden
Ontwikkelingspsychologie / Druk 7
2021 || Paperback || Liesbeth van Beemen e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
- Uitgebreid overzicht van de biologische, cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren, thematisch behandeld;
- toegankelijke theorie, ondersteund door casuïstiek, trefwoorden in de marges, overzichtelijke schema’s en studievragen;
- aandacht voor ontwikkelingsproblemen als ADHD en autisme.
Ontwikkelingspsychologie biedt studenten een uitgebreid overzicht van de biologische, cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren. Ook de persoonlijkheidsontwikkeling ko...
morgen verzonden
Begrijpen met je handen / Druk 4
Een andere kijk op kind en creativiteit
2021 || Paperback || Sabine Plamper e.a. || Bohn Stafleu van Loghum
Als kinderen ‘mooi tekenen’ vinden we dat prachtig. Maar de eerste jaren ‘krassen ze alleen maar’. Veel volwassenen begrijpen niet wat kinderen aan het doen zijn als ze krassen, smeren of eindeloze lijnen trekken. Of waarom oudere kinderen vaak moeilijk te motiveren zijn om te gaan tekenen of schilderen − net zoals veel volwassenen trouwens.
Dit praktijkboek richt zich tot volwassenen die graag ‘iets creatiefs willen doen’ met kinderen, maar duidelijk weg willen van kleurpl...
morgen verzonden
Luister je wel naar mij? / Druk 23
Gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf jaar
2020 || Paperback || Martine F. Delfos || SWP || met inkijkexemplaar
Gesprekken met kinderen voeren we allemaal. Voor leerkrachten, hulpverleners voor kinderen en gezinnen of voor (jeugd)artsen is het voeren van gesprekken met kinderen een kerntaak.
In Luister je wel naar míj? beschrijft Martine Delfos hoe gesprekken met kinderen van vier tot en met twaalf jaar gevoerd kunnen worden. Hoe krijg je ze aan de praat over wat hen bezighoudt? Moet je praten en spelen tegelijk? Welke vraagtechnieken zijn op welke leeftijd geschikt? Hoe schat ik de mentale leeftijd v...
morgen verzonden
Het gezin centraal / Druk 14
Handboek voor ambulant hulpverleners
2017 || Paperback || Arjan Bolt || SWP || met inkijkexemplaar
In Het gezin centraal wordt een systeem- en oplossingsgerichte methodiek van ambulante gezinshulpverlening gepresenteerd. Het is een praktische gids op de weg die elke gezinshulpverlener met zijn gezinnen aflegt. Een gids die niet voorschrijft maar suggesties aandraagt en inspireert. Het beschrijft de visie en theorie achter gezinshulpverlening, en geeft bruikbare richtlijnen voor de praktijk.
In dit handboek worden alle opeenvolgende fasen in het hulpproces met gezinnen in kaart gebracht en...
morgen verzonden
Ik heb ook wat te vertellen! / Druk 12
Communiceren met pubers en adolescenten
2021 || Paperback || Martine Delfos || SWP || met inkijkexemplaar
Pubers zijn meesters in communicatie, meedogenloos afstraffend als je niet echt in contact met hen treedt. Echt communiceren met pubers is dynamisch en verrijkend, maar je moet wel de juiste houding aannemen en de juiste toon aanslaan.
In haar boek Ik heb ook wat te vertellen! beschrijft Martine Delfos hoe je met pubers en adolescenten in gesprek kunt komen. De socratische wijze van communiceren zet de hersens van pubers op aan. Dat is noodzakelijk omdat hun hersens vaak uitvallen alsof ze la...