Zoekfilters
Resultaten (14)
morgen verzonden
Prisma Co-Teaching. Passend op weg naar integratief onderwijs.
passend op weg naar integratief onderwijs
2014 || Paperback || Dian Fluijt || Acco uitgeverij
Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs dat is afgestemd op hun onderwijsbehoeften. De Rechten van het Kind, de Salamanca Statement en de Canon voor Wereldburgerschap getuigen daarvan. De uitvoering naar een weerbarstige praktijk van nu is een heel ander verhaal.
Prisma Co-Teaching is een effectieve werkwijze die tegemoet komt aan het omgaan met een toenemende diversiteit in klassen en scholen. Meerdere onderwijspro- fessionals nemen hierbij gezamenlijk de verantwoording voor een groep...
morgen verzonden
Oplossingsgericht aan de slag met mensen met autisme
a.n.d.e.r.s.
2014 || Paperback || Els Mattelin e.a. || Maklu, Uitgever
Over het boek:
Werken met mensen met autisme is niet evident, niet voor hen, en niet voor de begeleiders. Maar oplossingsgericht werken lukt wel. Oplossingsgerichte vragen zijn vooral toekomstgericht, en veronderstellen een zekere verbeelding om een antwoord te kunnen bedenken. Laat de verbeelding bij mensen met autisme nu net beperkt zijn. En toch...
Het oplossingsgerichte gedachtegoed en de oplossingsgerichte methodieken blijken ideaal te zijn voor het werken met deze mensen.
Aan de hand va...
morgen verzonden
Cultuur en opvoeding / druk 7
2014 || Paperback || Lotty Eldering || Lemniscaat
Cultuur en opvoeding is niet alleen bedoeld voor mensen die in hun studie of beroep te maken hebben met allochtone gezinnen en culturele diversiteit, maar voor een veel breder publiek. Sinds het verschijnen in 2001 is dit boek het standaardwerk geworden over allochtone ouders en kinderen - met name van Marokkaanse, Turkse, Surinaamse en Antilliaanse afkomst - in onze samenleving.
Deze nieuwe, volledig herziene editie schetst de veranderingen in de afgelopen tien jaar tegen de achtergrond van ...
morgen verzonden
Aan de slag met rekenproblemen / druk 1
2014 || Paperback || Marije van Oostendorp || Boom || met inkijkexemplaar
Lieve (groep 3) rekent alle sommen op haar vingers uit. Nassim (groep 7) maakt vaak fouten bij plus- en minsommen. Hij draait soms de cijfers in een getal om. Fleur (groep 5) is dyslectisch. Ze heeft veel moeite met het lezen van toetsen.
In elke klas zitten kinderen met rekenproblemen. Soms zijn die problemen van tijdelijke aard. Maar als dat niet het geval is, moet je actie ondernemen. Dat is lastig als je niet precies weet waar het probleem zit en wat je er concreet aan kunt doen.
Aan de sla...
morgen verzonden
Hoe breng je slecht nieuws aan mensen met een verstandelijke beperking?
een handleiding voor familie, begeleiders en andere professionals
2014 || Paperback || Irene Tuffrey-Wijne || Bohn Stafleu van Loghum
Slecht nieuws krijgen is niet leuk, slecht nieuws vertellen ook niet. Maar dat mag geen excuus zijn om mensen met een verstandelijke beperking informatie te onthouden over belangrijke gebeurtenissen in hun leven. Het kan gaan om familieleden die overlijden, begeleiders die ergens anders gaan werken, ziekte in het eigen lichaam of gewoon een vakantie die niet doorgaat. De vraag is: hoe vertel je dit aan mensen die een ander begripsvermogen hebben en vaak een minder ontwikkeld tijdsbesef? En wi...
morgen verzonden
Mijn leerling hoort slecht
een gids voor evidence based onderwijs
2014 || Paperback || Harry Knoors e.a. || Acco
In dit boek beschrijven Knoors en Marschark hoe slecht- horende en dove leerlingen leren en welke condities dat leren bevorderen. Voortbouwend op alle beschikbare evidentie uit wetenschappelijk onderzoek over pedagogische en psychologische factoren die het leren van slechthorende en dove leerlingen beïnvloeden, benadrukken Knoors en Marschark keer op keer dat het lesgeven aan deze leerlingen niet identiek is aan het onderwijzen van horende leerlingen.
In dit boek verkennen zij in afzonderlij...
morgen verzonden
Als spelling een kwelling is deel: 2 Spellen met succes
2014 || Paperback || Anny Cooreman e.a. || Acco
Spellen met succes biedt technieken die spelling hanteer- baar maken voor leerlingen vanaf 10 jaar. Hoorwoorden, regelwoorden, werkwoordspelling, weetwoorden en ont- houdwoorden met elk een succesvolle aanpak, zelfs bij hard- nekkige problemen. Elk stappenplan kan je blijven gebruiken. De schema's zijn overzichtelijk. De multisensoriële aanpak met de blokkenmethode en hole@woordcheck.dt vermin- dert snel het aantal fouten. Naast remediëring is er ook ex- pliciete aandacht voor compenseren v...
morgen verzonden
Leerroutes dyslexie. Module 1: ontwikkel je eigen leerstijl.
2014 || Paperback || Nel Hofmeester || Maklu Garant
Over het boek Leerroutes dyslexie. Module 1: ontwikkel je eigen leerstijl
Als je dyslexie hebt, weet je wat dyslexie voor jou betekent en wat je ouders en remedial teacher daarover hebben verteld. Dat mondiaal gezien wetenschappers zich bezighouden met dyslexie, dat er verschillende opvattingen over zijn en dat dyslexie niet voor iedereen hetzelfde betekent, is vaak niet bekend. Studenten met dyslexie komen hier vooral hun zwakke kanten tegen.
Deze module kijkt naar ieders sterke kanten, naar ...
morgen verzonden
Diagnostiek bij kinderen, jongeren en gezinnen
2014 || Paperback || Guy Bosmans e.a. || Acco
Goede hulpverlening aan kinderen,jongeren en gezinnen start met een goed diagnostisch onderzoek volgens de principes van de empirische cyclus. Ons handboek vertrekt vanuit de bestaande kwaliteitsvolle diagnostische modellen om de clinicus concrete, state-of-the-art handvatten te bieden om het diagnostisch handelen inhoudelijk te sturen. In een reeks van vier boeken willen wij hulpverleners informeren over het diagnostisch proces en over recente inzichten in de (ontwikkeling van) psychopatholo...
morgen verzonden
Succesvol omgaan gedragsproblemen
2014 || Paperback || Kees van der Wolf e.a. || Acco
Een gereedschapskist of wetenschappelijke toverstok met tips en trucs voor het oplossen van gedragsproblemen bestaat niet. We zullen het met iets anders moeten doen. Daarover gaat het boek Gedragsproblemen in scholen (Acco, 2009). Na het verschijnen ervan kregen de auteurs van vele kanten het verzoek om, passend bij dit boek, trai- ningsmateriaal uit te werken voor de lerarenopleidingen en de opleidingen 'Master Special Educational Needs'. Het moest ook bruikbaar zijn voor de nascholing van s...