Zoekfilters

Verschijningsjaar
2009 (2)
2010 (2)

Resultaten (6)

33,00
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel

Neutraal, maar toch...

kroniek van de Amsterdamse koopvaardijvloot in de Eerste Wereldoorlog

2009 || Paperback || F.H.M. van der Heul || Stichting Booksupport

Zeer uitvoerige omschrijvingen van het wel en wee in Amsterdam en met name veel oog voor de Nederlandse neutraliteit in de Eerste Wereldoorlog die honderd jaar geleden begon. Nederland als handelsnatie pur sang, want de zaken moesten immers doorgaan. Veel, zo niet alles, kwam binnen via de Amsterdamse haven en werd vervoerd door de Amsterdamse koopvaardijvloot. Een lastige positie wellicht, maar men sloeg zich er met verve doorheen. Deze uitgave geeft extreem veel (nieuwe) inzichten – voorz...

33,00
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel

Koers Kreeftskeerkring

2011 || Paperback || F.H.M. van der Heul || Stichting Booksupport

Frank van der Heul beschrijft zijn avonturen aan boord van het motorvrachtschip Gabonkust. Midden jaren zestig besluit hij zijn leven een andere wending te geven en monstert aan bij de Holland West-Afrika Lijn in Amsterdam als algemeen bediende. In ‘Koers Kreeftskeerkring’ doet hij verslag van zijn belevenissen. Het boek is chronologisch van opzet. Het werk en het sociale leven aan boord, het passagieren, havenkroegen, dancings en bordelen passeren uitgebreid de revue. Het boek is gelarde...

33,00
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel

Reis naar een verdwenen wereld

de laatste grote reis van het ss Roebiah van de Stoomvaart Maatschappij Nederland naar de Chinese Volksrepubliek, 1965-1966

2009 || Paperback || F.H.M. van der Heul || Stichting Booksupport

De auteur geeft in het boek een zo goed mogelijke reconstructie van de laatste grote reis van het turbinestoomschip Roebiah van de Stoomvaart Maatschappij Nederland. Deze reis duurde van 2 oktober 1965 tot dinsdag 18 januari 1966. In het boek worden de belevenissen verteld vanuit zijn herinneringen uit zijn civiele dienst functie en hij schetst daarmee een boeiend beeld van het leven aan boord van een vrachtschip zoals dat nu niet meer bestaat. Een voorbeeld van deze beleving is het constater...

33,00
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel

Stoom aan het IJ

kroniek van de Amsterdamse koopvaardij episode 1825-1912

2010 || Paperback || F.H.M. van der Heul || Stichting Booksupport

Het maatschappelijk kapitaal van de eerste Amsterdamse stoomvaartrederij werd opgebracht door koning Willem I, diens lijfarts en honderddertien aandeelhouders, onder wie hoofdstedelijke kooplui en bankiers. De vorst nam met vijfentwintig aandelen van duizend gulden elk in het bedrijf deel, terwijl Paul van Vlissingen duizend gulden inbracht. Alles bij elkaar vertegenwoordigde dit kapitaal een bedrag van vijfhonderdduizend gulden. Op 18 mei 1825 werden de statuten bij Koninklijk Besluit goedge...

33,00
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel

Hoorn des overvloeds - onder stoom - deel 2

onder stoom

2015 || Paperback || Frank van der Heul || Stichting Booksupport

In januari 1970 viel het doek voor de Holland-Afrika Lijn. Op 3 juli 1971 vertrok het ms Nieuw Holland (ex-Randfontein) uit Rotterdam naar Azië en kwam daarmee een eind aan de passagiersvaart op Afrika. Het betekende eveneens het slot van een veelbewogen tijdperk van Nederlandse handelsvaart op het meest tropische continent. Deze vaart had een lange traditie, nadat een Noord-Hollandse schipper eind zestiende eeuw - door windstilte gedwongen - in de Golf van Guinee was beland. Dit tweede deel...

33,00
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel

Tussen wal en schip

kroniek van de Amsterdamse koopvaardijvloot in het Interbellum

2010 || Paperback || f.h.m. van der heul || Stichting Booksupport

Derde deel uit een serie over de haven van Amsterdam en de Amsterdamse koopvaardijvloot. Evenals in de andere delen wordt ook in deze uitgave het onderwerp uitgebreid en tot in detail behandeld. De beschreven periode ligt tussen 1918 en 1940; het Interbellum. Een moeilijke tijd, vooral getekend door de economische wereldcrisis, die door de bezuinigingspolitiek onder premierschap van dr. Hendrikus Colijn in Nederland langer duurde dan elders het geval was.