Zoekfilters
Resultaten (10)
morgen verzonden
Natuur en techniek geven / Druk 3
praktische vakdidactiek voor het basisonderwijs
2019 || Paperback || Herman de Jongh e.a. || Koninklijke Van Gorcum || met inkijkexemplaar
Het vakgebied natuur en techniek biedt veel mogelijkheden om je lessen toe te passen in de werkelijkheid. Als leerkracht kun je die werkelijkheid naar binnen halen, maar haar ook buiten opzoeken. De in het boek beschreven thema's, werkvormen en materialen helpen je om inhoudelijk aan de kerndoelen te voldoen. In veel gevallen zijn er ook vakoverstijgende mogelijkheden.
Het is aan jou als (toekomstige) leerkracht om ervoor te zorgen dat de vakinhoud ook goed overgebracht wordt. Daarvoor moet ...
morgen verzonden
Voor de leeuwen!
over leerlingen, hun heftige hersens en trefzeker lesgeven
2016 || Paperback || Mark Mieras e.a. || Koninklijke Van Gorcum || met inkijkexemplaar
'Voor de leeuwen!' is een helder en toegankelijk boek over hoe je een zelfverzekerde en geliefde docent kunt worden. Zo'n docent waarvan leerlingen zich jaren later nog de naam herinneren. Hun geheim? Dat ze pubers begrijpen en waarderen, zoals een leeuwentemmer zijn leeuwen aanvoelt. Daarom verkent dit boek het puberbrein en beschrijft het hoe je tieners motiveert en voor je vak wint. Hoe je ze in beweging krijgt zonder voortdurend de zweep te gebruiken.
'Voor de leeuwen!' is onmisbaar voor (...
morgen verzonden
Leven lang spelen
Een handreiking voor het ontwerpen van innovatieve leerervaringen
2024 || Paperback || Lorna Minkman || Koninklijke Van Gorcum
In het onderwijs ga je iedere dag opnieuw een relatie aan met je leerlingen of studenten. Vanuit een basis van vertrouwen weet je wat er in hen omgaat, waar ze van dromen, waar ze moeite mee hebben. Als professional creëer je rijke leerervaringen zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Technologie is daarbij niet meer weg te denken. Leven lang spelen laat zien hoe je die leerervaringen creëert, hoe je ervoor kan zorgen dat je leerlingen ‘aan staan’ en zo waardevolle, toekomstgericht...
morgen verzonden
Leren in en over de wereld
Een ontwikkelingsgerichte didactiek voor de groepen 5 t/m 8
2022 || Paperback || Lorien de Koning || Koninklijke Van Gorcum || met inkijkexemplaar
waarden en instrumenten leren kennen en gebruiken. Zoals in groep 6 waar de kinderen hun eigen moestuin runnen. De leerlingen leren het verschil tussen onkruid en kruid, snoeien, schoffelen en hoe je met slakken om kan gaan in je tuin. Ook doen zich actuele kwesties voor in de moestuin: ‘Wat voor mest kunnen we gebruiken? Kunnen we gif gebruiken om de mieren te bestrijden? Wat doet dat met het grondwater? En hoe gezond zijn onze groenten nu ze toch ook last hebben van microplastics?’
In L...
morgen verzonden
Het didactische werkvormenboek / Druk 13
Variatie en differentiatie in de praktijk
2022 || Paperback || Piet Hoogeveen e.a. || Koninklijke Van Gorcum || met inkijkexemplaar
Onderwijs wil leerlingen boeien, motiveren, kwalificeren en uitdagen, met andere woorden: een rijke leeromgeving voor allen bieden. Dit betekent ook verschillende activerende werkvormen kunnen toepassen en deze afstemmen op de doelen en onderwijsbehoeften van leerlingen. Het didactische werkvormenboek biedt de (toekomstige) docent een praktisch overzicht van bijna 250 onderbouwde werkvormen en suggesties om die effectief te gebruiken. Deze druk besteedt meer aandacht aan mogelijkheden om te d...
morgen verzonden
Leren rekenen / Druk 2
Werken met de modellen uit het Protocol ERWD
2019 || Paperback || Cathe Notten || Koninklijke Van Gorcum || met inkijkexemplaar
Leren rekenen. Werken met de modellen uit het Protocol ERWD* biedt pabostudenten en leerkrachten handvatten om hun rekenwiskundelessen af te stemmen op de rekenvaardigheid en de ontwikkeling van de leerlingen, onafhankelijk van de rekenmethode. De grootste problemen in het reken-wiskundeonderwijs worden ervaren vanaf groep 5 maar zijn vrijwel altijd ontstaan in de prille rekenontwikkeling. Door zeker in de periode waarin de basisvaardigheden worden aangeleerd goed af te stemmen op de onderwij...
morgen verzonden
Zorgzame didactiek
Voor welzijn in de klas
2024 || Paperback || Jantien Gerdes || Koninklijke Van Gorcum
Om goed te kunnen leren moet je lekker in je vel zitten. De vraag is hoe je als docent in het primair, voortgezet of beroepsonderwijs aan het welzijn van leerlingen en studenten kunt bijdragen. Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich thuis voelt in de les? Wat hebben leerlingen of studenten nodig om het beste uit zichzelf te halen? Hoe doe je recht aan verschillen? Welke middelen kun je inzetten voor plezier in de les?
Zorgzame Didactiek laat zien op welke wijze je met didactiek werkt aan effect...
morgen verzonden
Geestelijke stromingen geven
jezelf zien staan, elkaar zien staan
2015 || Paperback || Jos van Remundt e.a. || Koninklijke Van Gorcum
In onze samenleving krijgen steeds meer mensen met een verschillende achtergrond met elkaar te maken. Als leerkrachten (in opleiding) zich realiseren dat iedereen er andere visies, interpretaties, gewoontes, normen en waarden op nahoudt, kunnen zij beter communiceren met hun leerlingen. Ook kunnen ze dit bewustzijn dan goed overbrengen aan hun leerlingen. Het vak Geestelijke stromingen is daar bij uitstek geschikt voor.
Jos van Remundt en Marleen Boon geven in Geestelijke stromingen geven inzi...
morgen verzonden
Spelling en didactiek
Voor het vo en mbo
2024 || Paperback || Esther Hanssen e.a. || Koninklijke Van Gorcum
Ze kunnen niet meer spellen! is een veelgehoorde uitspraak van docenten wanneer ze opdrachten of toetsen van leerlingen onder ogen krijgen. De docent Nederlands krijgt dan regelmatig het verwijt dat leerlingen spelling bij het vak Nederlands onvoldoende aangeleerd krijgen. Ook hoor je dat de spellingregels vaak veranderen en dat het Nederlands zo lastig is. Maar zijn die spellingregels inderdaad zo moeilijk? En hoe kun je effectief spellingonderwijs geven aan leerlingen in het voortgezet onde...
morgen verzonden
Werken met begaafdheid in de klas / Druk 2
Pedagogische sensitiviteit als leidraad
2022 || Paperback || Anouke Bakx e.a. || Koninklijke Van Gorcum || met inkijkexemplaar
Werken met begaafdheid in de klas is de opvolger van Werken met begaafde leerlingen in de klas en is geschreven voor leraren in opleiding en leraren in de praktijk. Het boek bevat verdiepende informatie over begaafdheid gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Deze inzichten zijn vertaald naar praktische handvatten en tips voor het werken met begaafde leerlingen in de klas. Aan de hand van casussen uit de praktijk worden diverse relevante thema’s behandeld, zoals motivatie, metacognitie, d...