Zoekfilters
Resultaten (4)
morgen verzonden
Autisme en normaal begaafdheid in het onderwijs
2010 || Paperback || Annemie Mertens e.a. || Epo, Uitgeverij
Volledig herziene versie van Voor alle duidelijkheidAutisme en normale begaafdheid in het onderwijs levert inspiratie aan iedereen die les geeft aan (rand)normaal begaafde leerlingen met autisme. Vertrekkend van de autistische manier van waarnemen en informatie verwerken, schetst dit boek de krijtlijnen voor een autismevriendelijke onderwijsstijl. Sleutelbegrippen worden geïllustreerd met concrete tips. Er is ook aandacht voor de keuze voor gewoon of speciaal onderwijs, het creëren van een ...
morgen verzonden
Autisme als contextblindheid
2009 || Paperback || Peter Vermeulen || Epo, Uitgeverij
Waarom lijkt de maan aan de horizon zo groot?Waarom is een boek soms ook een moordwapen?Het antwoord op deze vragen: omdat we gevoelig zijn voor context. Niets van wat we waarnemen heeft een absolute of vaste betekenis. Tranen op iemands wang bijvoorbeeld kunnen verdriet betekenen, maar ook blijdschap, opluchting of gewoon een allergische reactie.In Vlaanderen en Nederland zijn er meer dan 100.000 mensen die moeite hebben met context. Zij slagen er moeilijk in context te gebruiken om zin te g...
morgen verzonden
Brein bedriegt
autisme en normale tot hoge begaafdheid
2013 || Paperback || Peter Vermeulen || Epo, Uitgeverij
Een boek over het Aspergersyndroom zonder het woord 'Asperger' in de titel: het was een doordachte maar gewaagde keuze in 1998. Desondanks werd Brein bedriegt een bestseller onder de autismeboeken met meer dan 15.000 verkochte exemplaren. Voor heel wat mensen betekende Brein bedriegt een eerste moment van herkenning en zelfs de uitweg uit een jarenlange zoektocht naar een diagnose.
Sindsdien is het aantal begaafde personen met een diagnose uit het autismespectrum spectaculair toegenomen. Er z...
morgen verzonden
Autisme en het voorspellende brein
Absoluut denken in een relatieve wereld
2022 || Paperback || Peter Vermeulen || Pelckmans uitgevers – KCC || met inkijkexemplaar
Je hoort vaak van een verstoorde prikkelverwerking in autisme, maar wat als zou blijken dat het brein helemaal geen prikkels verwerkt? We leren kinderen met autisme emoties koppelen aan gelaatsuitdrukkingen, maar wat als we eigenlijk geen emoties aflezen van het menselijk gelaat? Wat als het begrijpen van menselijk gedrag vooral een kwestie is van onbewust voorspellen van wat mensen gaan doen? Hebben socialevaardigheidstrainingen dan wel zin voor kinderen, jongeren en volwassenen met autisme?
...