Zoekfilters
Resultaten (3)
maandag verzonden
Overbruggen
Verbinden van vernieuwingsonderwijs en onderzoek
2021 || Paperback || René Berends e.a. || Saxion Progressive Education University Press || met inkijkexemplaar
Sinds de jaren ‘60 is de populariteit van (traditioneel) vernieuwingsonderwijs gegroeid en is het aantal scholen toegenomen. Met bijna negenhonderd scholen maakt het montessori-, dalton-, jenaplan-, vrijeschool-, freinet- en ontwikkelingsgericht onderwijs momenteel substantieel deel uit van het Nederlandse onderwijsbestel. Ruim tien procent van het totaal aantal scholen is een (traditionele) vernieuwingsschool.
Decennialang zijn deze scholen een voorbeeld geweest voor tal van andere onderw...
maandag verzonden
iSelf
Aanpak voor het bevorderen van zelfsturend leren door leraren
2021 || Paperback || Patrick Sins e.a. || Saxion Progressive Education University Press || met inkijkexemplaar
Zelfsturend leren: hoe leer je dat je leerlingen? Wat kun jij als leerkracht doen? Over deze vragen is het lectoraat Vernieuwingsonderwijs in 2014 een samenwerking aangegaan met onderwijsprofessionals van acht daltonscholen, een freinetschool en het Welten-Instituut van de Open Universiteit. Vanuit deze samenwerking is het project iSelf ontstaan.
Onderdeel van dit project is de professionaliseringsaanpak iSelf. Deze aanpak is ontwikkeld op basis van wat uit wetenschappelijk onderzoek bekend i...
maandag verzonden
Perspectieven op Dalton
2021 || Paperback || René Berends e.a. || Saxion Progressive Education University Press || met inkijkexemplaar
In maart 2018 heeft de Nederlandse Dalton Vereniging het boekje DaltoniDee uitgebracht.
Daarin geeft de vereniging kort en krachtig de essentie weer van modern daltononderwijs. De beschrijving van de essentie van de daltonidentiteit is sinds de introductie van het Dalton Plan van Helen Parkhurst in Nederland periodiek uitgevoerd. Telkens hebben daarbij de vragen centraal gestaan wat kenmerkend is voor daltononderwijs en wat onderscheidend is. Bij een beschrijving van een daltonidentiteit kom...