Zoekfilters
Geen verdere filters gevondenResultaten (3)
morgen verzonden
Samenwerken in het daltononderwijs / druk 1
geschiedenis, praktijk en onderzoek
2012 || Paperback || René Berends e.a. || Leonon Media
In dit boek zal samenwerken in het daltononderwijs vanuit een historische en empirische invalshoek kritisch onder de loep worden genomen. Het samenwerken
van leerlingen was al bij Helen Parkhurst, de grondlegster van het daltononderwijs, een belangrijk gegeven. Zij noemde 'interaction of grouplife' haar tweede principe, waarbij de hoofdgedachte is dat leerlingen ongehinderd en gemeenzaam met elkaar en de leraren mogen samenwerken. De vraag, echter, is hoe dit idee zich verhoudt tot hoe er teg...
morgen verzonden
Overbruggen
Verbinden van vernieuwingsonderwijs en onderzoek
2021 || Paperback || René Berends e.a. || Saxion Progressive Education University Press || met inkijkexemplaar
Sinds de jaren ‘60 is de populariteit van (traditioneel) vernieuwingsonderwijs gegroeid en is het aantal scholen toegenomen. Met bijna negenhonderd scholen maakt het montessori-, dalton-, jenaplan-, vrijeschool-, freinet- en ontwikkelingsgericht onderwijs momenteel substantieel deel uit van het Nederlandse onderwijsbestel. Ruim tien procent van het totaal aantal scholen is een (traditionele) vernieuwingsschool.
Decennialang zijn deze scholen een voorbeeld geweest voor tal van andere onderw...
morgen verzonden
Reflectie in het daltononderwijs Geschiedenis, praktijk en onderzoek
geschiedenis, praktijk en onderzoek
2021 || Paperback || René Berends e.a. || Saxion Dalton University Press
In het onderwijs wordt in toenemende mate belang gehecht aan reflectie. Veelal
gebeurt dit in het kader van een beweging in het onderwijs richting meer leerlinggericht onderwijs, waarbij leren door ervaren in plaats van leren door directe instructie centraal staat. Om te leren van ervaringen, is reflectie cruciaal.
Het daltononderwijs staat een brede persoonsontwikkeling voor, waarbij leerlingen op school proefondervindelijk het gedrag leren dat benodigd is om (later) een zelfverantwoordelijk...