Zoekfilters
Resultaten (4)
morgen verzonden
ArtEZ Academia Letting art teach
art education after Joseph Beuys
2017 || Hardcover || Gert J.J. Biesta || ArtEZ Press
In this book, Gert Biesta presents a new approach to contemporary art education by showing the unique possibilities the arts offer to establish a dialogue with the world around us. This approach to art education is based on teaching as a process of showing, where the teacher shows the student what could be good, important or meaningful to master in the world. As a starting point for illustrating this method, the book proposes 'How to Explain Pictures to a Dead Hare' (1965) by Joseph Beuys, wh...
morgen verzonden
3000 jaar denkers over onderwijs
2015 || Paperback || Gert J.J. Biesta e.a. || Boom
Er zijn filosofische uitspraken over onderwijs die tot wel 3000 jaar teruggaan. En wat blijkt? De ideeën over onderwijs zijn in feite in al die jaren niet veel veranderd. De uitspraken die in dit boek zijn verzameld reiken van Plato tot Sloterdijk en gaan behalve over onderwijs ook over leraren, leerlingen en ouders. Het boek is ingedeeld in thema's, die ieder worden ingeleid door een autoriteit op dat gebied.
Henk Sissing is onderwijsorganisatieadviseur en heeft verschillende (bestuurs)funct...
morgen verzonden
Het leren voorbij: Democratisch onderwijs voor een menselijke toekomst
2016 || Hardcover || Gert J.J. Biesta || Uitgeverij Phronese
Sinds de verlichting staat het moderne opvoedings- en onderwijsproject in het teken van het bevorderen van de vrijheid en zelfstandigheid van het kind. Hierbij wordt vaak uitgegaan van claims over de ware aard of de ware natuur van de mens. In dit boek vraagt onderwijspedagoog Gert Biesta zich af wat het zou betekenen voor opvoeding en onderwijs wanneer we de vraag van het mens-zijn niet vooraf invullen, maar ons radicaal open stellen voor het nieuwe begin dat zich aandient met ieder kind.
...
morgen verzonden
Goed onderwijs en de cultuur van het meten
ethiek, politiek en democratie
2012 || Paperback || Gert J.J. Biesta || Boom
In veel landen heeft de zorg om de kwaliteit van het onderwijs geleid tot een cultuur van meten en vergelijken. In dit boek wordt deze ontwikkeling kritisch bevraagd vanuit de veronderstelling dat de cultuur van het meten het risico in zich draagt de aandacht af te leiden van waar het in het onderwijs echt om zou moeten gaan. Enerzijds wordt verkend waarom het zo veel moeilijker is geworden om de vraag 'Wat is goed onderwijs?' expliciet aan de orde te stellen, en welke gevolgen dit heeft geha...