Resultaten (4)
morgen verzonden
Cultuurpedagogiek, onderwijspolitiek en de staat van het onderwijs
2017 || Paperback || Jan Dirk Imelman e.a. || Koninklijke Van Gorcum || met inkijkexemplaar
Al een halve eeuw kent ons land een politiek gedirigeerde geschiedenis van onderwijsvernieuwingen die qua omvang haar weerga niet heeft. Hoewel de Tweede Kamer in 2008 erkende dat ze tot dan toe vaak ondoordacht en te voortvarend 'vernieuwd' had, is ook daarna nog niets veranderd aan de Haagse regeldrift. Het meest recent getuigt hiervan het advies van het door de overheid ingestelde Platform Onderwijs2032. Dit verscheen op het moment dat de auteurs de laatste hand legden aan cultuurpedagogie...
morgen verzonden
Onderwijs, weer weten waarom
weer weten waarom
2013 || Paperback || Wilna Meijer || SWP
In het onderwijs van vandaag gaan verschoolsing en ontscholing paradoxaal genoeg hand in hand. Verschoolsing van het leven van kinderen, bijvoorbeeld in de voor- en vroegschoolse educatie van peuters en kleuters. Ontscholing van de school, bijvoorbeeld in de brede school en de 'verlengde schooldag'. Beide ontwikkelingen hebben het besef uitgehold van waar het op school eigenlijk om gaat en om moet gaan. Weer weten waar we scholen voor hebben: met behulp van klassieke pedagogische inzichten ma...
morgen verzonden
Psychologie en pedagogiek van het jonge kind
Over ontwikkeling, stimulering en vorming
2019 || Paperback || Jan Dirk Imelman e.a. || Koninklijke Van Gorcum || met inkijkexemplaar
Psychologie en pedagogiek van het jonge kind biedt een perspectief op wat opvoeding en onderwijs voor kinderen van nul tot ongeveer tien jaar zou moeten inhouden. Wat houdt de groei 'van binnen naar buiten' in, hoe verhouden zich meedoen en stimuleren respectievelijk onderwijzen en leren? Kortom: hoe verloopt het verband tussen 'laten groeien' en 'leiden'?
De baby-, dreumes-, peuter- en kleuterfasen en de eerste schooljaren worden zowel vanuit de praktijk als theoretisch behandeld.
In de p...
morgen verzonden
Onderwijs op koers houden
Een pedagogisch-didactisch kompas
2024 || Paperback || Fred Janssen e.a. || SWP
Iedereen wil goed onderwijs voor alle leerlingen. Maar vanaf dit punt lopen de meningen enorm uiteen. Het ontbreekt aan een gedeeld beeld van goed onderwijs dat als kompas kan fungeren. Hierdoor is het onderwijs op drift geraakt. Steeds wisselende maatschappelijke opdrachten, eenzijdige theorieën en particuliere opvattingen zorgen voor onproductieve debatten en voortdurende koerswijzigingen. Goed onderwijs heeft uiteraard vele gezichten, maar er zijn ook voorwaarden waaraan iedere uitwer...