Zoekfilters
Resultaten (7)
vandaag verzonden
Neuropsychologische diagnostiek - de klinische praktijk
de klinische praktijk
2014 || Paperback || Marc Hendriks e.a. || Boom
Neuropsychologische diagnostiek is een zoektocht naar verklaringen voor cognitieve of emotionele klachten en stoornissen. Die verklaringen worden vooral gezocht in de hersenen, maar er is ook oog voor psychologische, psychiatrische, somatische en andere, meer alledaagse invloeden. In deze volledig herziene editie is, naast de noodzakelijke actualisatie, de structuur van het boek verhelderd. Het geheel is verlevendigd door de toevoeging van casusbeschrijvingen vanuit de patiëntenzorg.
Marc He...
Wat kun je doen aan dementie?
De effecten van medicatie, leefstijl, voeding en geheugentraining
2018 || Paperback || Jurgen Claassen e.a. || Lannoo || met inkijkexemplaar
Dementie levert veel vragen op. Niet alleen bij de patiënt, maar ook bij partner en kinderen. Wat kan ik doen om verergering te voorkomen of af te remmen? Welke rol spelen medicatie, voeding, lichaamsbeweging en slaap hierbij? Helpt het om geheugentraining te volgen? Wat kunnen partner en kinderen doen?Wat kun je doen aan dementie? geeft een toegankelijk overzicht van wat er op dit moment bekend is in de wetenschap over het voorkomen en het behandelen van dementie. Het biedt patiënten en hu...
Help me even herinneren
Een gids voor mensen met lichte cognitieve stoornissen en hun naasten
2022 || Paperback || Liesbeth Joosten e.a. || Lannoo || met inkijkexemplaar
Iedereen vergeet wel eens wat. Maar wanneer wordt vergeten een geheugenprobleem? Wat is het verschil tussen normale vergeetachtigheid en lichte cognitieve stoornissen? En wanneer spreken we eigenlijk van dementie? Help me even herinneren geeft uitleg over lichte cognitieve stoornissen en alles wat met het geheugen te maken heeft. Het beschrijft in heldere taal de mogelijke oorzaken van geheugenproblemen en de toekomstperspectieven. Het boek verwijst naar online filmpjes die praktijkvoorbeelde...
Foutloos Leren bij dementie
een praktische handleiding
2016 || Paperback || Maartje de Werd e.a. || Boom
Foutloos Leren is een instructiemethode die effectief gebleken is voor het optimaliseren van het lerend vermogen van personen met ernstige geheugenstoornissen. Op deze manier kunnen alledaagse vaardigheden (opnieuw) geleerd worden, wat kan bijdragen aan zelfstandigheid en vergroting van het gevoel van eigenwaarde van bijvoorbeeld personen met dementie. Daarnaast kan dit een verlichting in zorgtaken betekenen voor mantelzorgers, wat er mogelijk toe leidt dat er pas later of in mindere mate een...
Klinische neuropsychologie (herziening)
2022 || Paperback || Roy Kessels e.a. || Boom
Dit klassiek geworden Nederlandstalige overzicht van de klinische neuropsychologie beschrijft de state of the art van de belangrijkste theorieën, methoden en empirische gegevens die relevant zijn voor iedereen die te maken heef met patiënten met hersendisfuncties. Deze volledig herziene en geactualiseerde uitgave bestaat uit drie delen:
Deel I Inleiding in de neuropsychologie
Het eerste deel bevat een aantal algemene hoofdstukken: onder meer de historische basis, de methodologie van neurop...
(Op)nieuw geleerd, oud gedaan
over het lerend vermogen van mensen met dementie
2020 || Paperback || Ruud Dirkse e.a. || Bohn Stafleu van Loghum
Veel familieleden en zorgverleners weten niet dat mensen met dementie nog goed in staat zijn om nieuwe dingen te leren. En dat terwijl dit lerend vermogen een enorme invloed heeft op de kwaliteit van leven van de persoon in kwestie en zijn omgeving. Dit lerend vermogen is zowel bij mensen met beginnende als mensen met gevorderde dementie nog aanwezig. In dit boek leggen wij uit wat er in de hersenen gebeurt bij dementie en hoe het kan dat mensen met dementie nog ...
Clinical neuropsychology (revision)
2023 || Paperback || Roy Kessels e.a. || Boom
Clinical neuropsychology
The discipline of clinical neuropsychology is strongly interwoven with scientific practice. Neuropsychologists working in a clinical setting are thus scientist-practitioners par excellence. They are professionals who have a solid scientific foundation. They have knowledge of neurocognitive models, of the results of patient-based research, and of insights arising from research using neuroimaging techniques such as functional MRI.
Cognitive domains and neuropsychologica...