Resultaten (6)
morgen verzonden
Het alternatief - Weg met de afrekencultuur in het onderwijs!
weg met de afrekencultuur in het onderwijs!
2015 || Paperback || René Kneyber e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Iedereen wil goed onderwijs. Toch lijkt er iets niet goed te gaan. Het onderwijs staat in een allesbehalve goed daglicht. Het alternatief onderzoekt hoe het anders kan. In plaats van te kijken naar resultaten moeten we gaan sturen op vakmanschap en vertrouwen, zo betogen de auteurs van deze bundel. Een boek voor iedereen met interesse in het onderwijs en een must voor docenten.
René Kneyber schreef eerder Orde houden in het vmbo (2011). Jelmer Evers is docent aan UniC, een innovatieve school...
morgen verzonden
Formatief handelen
Van instrument naar ontwerp
2022 || Paperback || René Kneyber e.a. || Phronese, Uitgeverij
Veel scholen en opleidingen zijn of willen aan de slag met formatief handelen. Of het nu is om leerlingen en studenten te motiveren, hun zelfsturing te vergroten of om een betere balans te vinden tussen onderwijs en toetsing. Docenten zoeken echter vooral naar concrete manieren om formatief handelen te organiseren in de dagelijkse onderwijspraktijk. Hoe kan formatief handelen bijdragen aan een succesvol leerproces voor de leerling of student, maar ook aan een succesvol instructieproces voor d...
morgen verzonden
De sluipende crisis
Waarom het onderwijs niet beter wordt
2018 || Paperback || René Kneyber e.a. || Phronese, Uitgeverij
Tien jaar na het beroemde rapport-Dijsselbloem is het nog steeds slecht gesteld met het onderwijsbeleid. De onderwijskwaliteit op tal van gebieden daalt of blijft gelijk. Allerlei recente pogingen om het onderwijs te verbeteren, zoals de rekentoets en het lerarenregister, strandden.
Als verklaring voor dit falen wijst ‘Den Haag’ vaker dan niet de beschuldigende vinger naar besturen, scholen en leraren; zij zouden de reden zijn dat de overheid zijn ambities niet kan waarmaken. Maar in dit ...
morgen verzonden
ReguLEER!
Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren
2024 || Paperback || Hilly Drok e.a. || Telos Uitgevers
Zelfregulerend leren kan in het onderwijs de laatste tijd op veel belangstelling rekenen. Leerlingen en studenten zijn gebaat bij zelfstandigheid en zelfbeschikking in het onderwijs, wat een veelgehoorde reden is om meer aandacht te besteden aan dit onderwerp.
ReguLEER! biedt een verkenning van het concept zelfregulerend leren binnen het huidige onderwijslandschap. Met bijdragen van diverse experts en door middel van praktijkvoorbeelden geeft ReguLEER! concrete handvatten, inzichten en strate...
morgen verzonden
Toetsrevolutie: Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs
Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs
2021 || Paperback || Dominique Sluijsmans e.a. || Phronese, Uitgeverij
Steeds meer scholen zetten toetsen niet meer alleen in om het leren van leerlingen te beoordelen, maar vooral om het leren van deze leerlingen een impuls te geven: zij zetten toetsen formatief in. Formatief toetsen kan de aansluiting tussen leren, instructie en beoordelen versterken, maar biedt leerlingen ook de kans meer eigenaarschap te voelen over hun leren en over de wijze waarop zij worden beoordeeld.
In dit boek komen leraren aan het woord die vanuit visie en enthousiasme op individuele...
morgen verzonden
Orde houden
Vernieuwde editie
2023 || Paperback || René Kneyber || Phronese, Uitgeverij
Met de orde in de Nederlandse lessen is het slecht gesteld. Vergeleken met hun internationale collega’s moeten leraren in Nederland lang wachten tot de leerlingen stil zijn en ze met de les kunnen beginnen, en wordt lestijd onvoldoende effectief benut, zelfs op de betere scholen.
Voor orde in de les zijn een heldere structuur, motiverende lessen en een goede relatie met de leerling noodzakelijk, maar ook effectief ingrijpen als het misgaat. Het blijkt ook uit te maken hoe je het schooljaar ...