Zoekfilters

Auteur
Luc Stevens (3)
Verschijningsjaar
2015 (3)

Onderwijskunde (9)

36,00
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel

Leraren, wat boeit jullie? Theoretisch en empirisch onderzoek naar roeping binnen het professioneel zelfverstaan

2015 || Paperback || Bill Banning || Maklu, Uitgever

Het beroep van de leraar staat ter discussie. Hierbij spelen fundamentele vragen een rol.

- Kan het leraarschap beschreven en beoordeeld worden op grond van competentielijsten?

- Wordt het beroep van leraar in de nabije toekomst overbodig door educatieve computerprogramma's?

- Hebben leraren zelf iets in te brengen in de vormgeving van hun beroep?

Zowel theoretisch als empirisch toont dit onderzoek aan dat een strikt zakelijkinstrumentele benadering onvoldoende recht doet aan de eigenheid van...

43,00
Vandaag besteld,
morgen verzonden
met 5% korting 40,85
+
Bestel

Sociologen over onderwijs / Druk 3

Inzichten, praktijken en kritieken

2024 || Paperback || Jannick Demanet e.a. || Maklu, Uitgever

Dit boek biedt sociologische beschouwingen over het onderwijs. Een dertigtal gerenommeerde onderwijswetenschappers presenteert een breed scala aan inzichten en maakt duidelijk dat een sociologische kijk op onderwijs een vruchtbare en onmisbare aanvulling vormt op allerlei andere perspectieven.Daarmee is het boek een aanrader voor iedereen die betrokken is bij onderwijs, van de student die wat verder gevorderd is , tot onderwijsprofessionals die zich willen verdiepen in de maatschappelijke bet...

20,50
Vandaag besteld,
morgen verzonden
met 5% korting 19,48
+
Bestel

NIVOZ-thema's De gemotiveerde leerling

2018 || Paperback || Geert Bors e.a. || Maklu, Uitgever

Over het boek:

"Leerlingen zijn niet gemotiveerd om te leren" is een veelgehoorde verzuchting. Maar wat is dat - een gemotiveerde leerling? Welke kenmerken schrijven we toe aan motivatie? Wat is nodig om je gemotiveerd te voelen? Stel je deze vragen aan leerlingen en leerkrachten, dan omschrijven zij motivatie dikwijls in termen van 'lekker bezig zijn', 'ingespannen werken' of 'iets doen om een bepaald doel te bereiken'.

Een leraar vertelde ons: "Mijn leerlingen zijn vaak niet gemotiveerd. Ik k...

10,30
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel

Zin in onderwijs

2020 || Paperback || Luc Stevens || Maklu, Uitgever

Door de uitgesproken nadruk op de cijfermatige opbrengsten van onderwijs raken leraren en leerlingen van zichzelf vervreemd. De zin verdwijnt. De zin van het gezamenlijk werken aan ontwikkeling en leren en daar zin in hebben. Wanneer het voorschrift (evidence based) gezag krijgt en de uitkomst op elk moment wordt gemeten wordt onderwijs niet anders dan een voorgeprogrammeerd productieproces. Niemand gelooft daarin.

Dit boekje gaat op zoek naar goed onderwijs, naar authentieke en betrokken lera...

7,80
Vandaag besteld,
morgen verzonden
met 5% korting 7,41
+
Bestel

Zin in leren

2014 || Paperback || L. Stevens || Maklu, Uitgever

Over het boek:

Zin in leren is iedereen eigen. We zijn erop uit, ons hele leven lang. We zoeken altijd weer uitdagingen of nieuwe ervaringen. Hiermee raken we steeds beter ingesteld op onze omgeving en passen we ons steeds gemakkelijker aan nieuwe situaties aan. Ontwikkeling heet dat. Er is echter één belangrijke voorwaarde. Zin in leren vraagt dat je de zin ervan inziet. Het moet zin voor ons hebben, anders doen we het niet.

Leren in school is in wezen geen ander leren dan leren buiten schoo...

14,40
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel

Leraar wie ben je? / druk 2

2019 || Paperback || Luc Stevens || Maklu, Uitgever

Over het boek:

Van leraren wordt veel verwacht. Enerzijds zorgen voor onderwijs, anderzijds staan ze in voor de algemene opvoeding tot jongvolwassen burgers en heeft hun eigen persoonlijkheid een grote impact op leerlingen. Wie zijn leraren?

Wie zouden ze moeten zijn?

Een team van Nederlandse en Belgische specialisten brengt deze problematiek in beeld, na discussies met een zeer gevarieerde groep leraren, begeleiders en schoolleiders. Verschillende aspecten komen aan bod. Wat betekent het ler...

31,90
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel

Groeiboek. Zorg- en volgsysteem voor kleuters. Analyse en handelen. Domeinboek Positieve ingesteldheid (BE)

Zorg- en volgsysteem voor kleuters. Analyse en handelen. Domeinboek positieve ingesteldheid

2015 || Paperback || Mieke Wouters e.a. || Maklu, Uitgever

Groeiboek. Analyse en handelen. Positieve ingesteldheidGroeiboek is een hulpmiddel bij de uitbouw van een zorgbeleid in de kleuterschool. Het is ontwikkeld voor de kleuterleidster en het zorgteam om extra zorg te bieden aan de kleuters die dat nodig hebben. Het handelingsgericht samenwerken en het zorgcontinuüm is het kader van waaruit wordt gewerkt. Groeiboek situeert zich op het niveau van verhoogde zorg en uitbreiding van zorg. Het concretiseert deze niveaus, in aansluiting op de diagnost...

27,70
Vandaag besteld,
morgen verzonden
met 5% korting 26,32
+
Bestel

Kwaliteit van toetsing onder de loep

Handvatten om de kwaliteit van toetsing in het hoger onderwijs te analyseren, verbeteren en borgen

2015 || Paperback || Dominique Sluijsmans e.a. || Maklu, Uitgever

Kwaliteit van toetsing is een actueel en relevant onderwerp in het hoger onderwijs. De eisen die aan deze kwaliteit worden gesteld zijn terecht hoog: toetsing moet immers leiden tot zorgvuldige beslissingen over studenten. Het is echter een complexe taak voor opleidingen om deze toetskwaliteit te garanderen. Dit betekent dat de kwaliteit van de gebruikte toetsen, het toetsprogramma, het toetsbeleid, de toetsorganisatie en de toetsdeskundigheid van betrokkenen bij toetsing op orde moet zijn. H...

31,90
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel

Leren innoveren / Druk 2

Een inleiding in de onderwijsinnovatie

|| Paperback || Eric Verbiest || Maklu, Uitgever

Innoveren in onderwijs is van alle tijden. Maar zeker de laatste decennia is er sprake van een bijna permanent vernieuwen van het onderwijs. Niet alleen willen ouders, overheid en onderwijsprofessionals zelf het beste uit kinderen halen. Ook onze kennis over leren en onderwijzen verandert. Dat leidt tot het invoeren van nieuwe werkwijzen in het onderwijs. Bovendien vraagt ook de groeiende autonomie van scholen een toenemend beleidsvoerend vermogen van schoolorganisaties. Ook dit leidt tot inn...