Kunstzinnige vorming algemeen (8)
maandag verzonden
Hardop kijken met voetnoten
2023 || Paperback || Ad de Visser || Boom
Hardop kijken met voetnoten is de samenvoeging van twee succesvolle boeken over kunstbeschouwing van Ad de Visser: Hardop kijken (sinds de eerste druk in 1989 ruim 60.000 exemplaren verkocht) en Kunst met voetnoten (9.000 exemplaren verkocht). Beide boeken zijn voor deze nieuwe editie volledig herzien, de illustraties zijn geactualiseerd en de twee delen zijn aan elkaar geschreven. Het resultaat is een rijk geïllustreerde, toegankelijke en brede inleiding in de kunstbeschouwing.
In het eerst...
maandag verzonden
Werkboek Tekenen (met het rechterbrein) kun je leren
2022 || Paperback || Marianne Snoek || Sophia Academie voor Creatieve Ontwikkeling
maandag verzonden
Visual Thinking Strategies
Leren verdiepen met beeldende kunst
2020 || Paperback || Philip Yenawine || SWP
Van leraren wordt vandaag de dag meer gevraagd dan frontaal lesgeven op de ‘ouderwetse’ manier. Nieuwe visies zoals ontdekkend en onderzoekend leren of ontwikkelingsgericht onderwijs vragen om een nieuwe invulling van de rol van de leraar. Hoe geef je les in kritisch denken en activeer je je leerlingen? Visual Thinking Strategies (VTS) is een toegankelijke en praktische methode die helpt om gestalte te geven aan deze nieuwe pedagogisch-didactische visies.
VTS is een leermethode die besta...
Beeldende Begrippen
6e editie (2019)
2019 || Paperback || Bert Boermans || Uitgeverij LAMBO
Bestseller Beeldende Begrippen, het boek waar het allemaal mee begon, is in 2019 herzien. De 6e editie is in een nieuw jasje gestoken, goed geüpdatet en helemaal in lijn met de eindexamenbegrippen voor tehatex (kunst oude stijl). Zo kunnen de leerlingen van de bovenbouw h/v goed voorbereid het eindexamen in!
Beeldende Begrippen bestaat uit 6 hoofdstukken:
Kunstgeschiedenis
Verschijningsvormen
Bouwkunst
Voorstelling
Vormgeving
Materialen & technieken
In deze hoofdstukken komen de relevante ku...
maandag verzonden
Zeppelin
didactiek voor muzische vorming
2017 || Paperback || Koen Crul || Pelckmans
Koen Crul is verbonden aan de Katholieke Hogeschool VIVES, studiegebied onderwijs campus Brugge als docent muzische vorming. Hij begeleidt nascholingen en trainingen en ontwikkelt lesmateriaal. Vanuit ervaringen in de kunsteducatie en het (figuren)theater bouwt hij verder aan de missie: kwalitatieve muzische vorming in het onderwijs. Hij is mede-auteur van Mikado Muzische Vorming, een methode muzische vorming voor het lager onderwijs.
maandag verzonden
De kleine zeppelin
Kunstzinnig werken met kleuters
2018 || Paperback || Koen Crul || Pelckmans
De kleine zeppelin biedt didactische ondersteuning bij het ontwerpen van kunstzinnige (muzische) activiteiten voor kinderen van 3 tot 6 jaar. Leerkrachten kleuteronderwijs (in opleiding) en begeleiders van kunstzinnige leerprocessen ontdekken een waaier aan mogelijkheden om drama, dans, muziek, beeld en media in te zetten in hun praktijk.
Vanuit een helder didactisch kader krijg je zicht op de werkvormen en bouwstenen in de verschillende kunstzinnige domeinen. Je ontdekt hoe je muzische groei...
No Guts & No Glory
Kunst in het hart van het onderwijs
2022 || Paperback || Fred Wartna e.a. || SuvaalOntwerp
No Guts & No Glory, kunst in het hart van het onderwijs heeft als doel leerkrachten te inspireren en enthousiasmeren om meer met kunst in het onderwijs te doen. In 50 teksten gaan Fred Wartna, Dorien Folkers en Arno van Riet in op het waarom, het wat en het hoe van kunst in het onderwijs. Ervaringen, anekdotes, interviews, voorbeelden, bronnen en foto’s schetsen een gevarieerd beeld van de vele mogelijkheden die er zijn. Het boek is een oproep aan groepsleerkrachten, kunstvakleerkrachten...
maandag verzonden
DANCE(ch)ARTS
Een hedendaags kader voor dansonderwijs
2022 || Paperback || Natalie Gordon || Boeklyn
DANCEchARTS is een praktische gids voor dansdocenten, geschikt voor alle leeftijden, vaardigheden en niveaus. Dit handboek biedt een hedendaags kader voor het dansonderwijs, met bruikbare ideeën voor de vele disciplines en stijlen.
De voorbije jaren zijn zowel de samenleving als de wereld van de hedendaagse dans sterk veranderd. Daarom moeten dansdocenten hun traditionele lesmethodes kritisch onder
de loep nemen. Hedendaagse dansers communiceren anders en hebben andere attitudes, verwachtingen...