Educatieve uitgaven algemeen (7)
maandag verzonden
Dubbel coderen: de kracht van woord + beeld in je les
de kracht van woord + beeld in je les
2021 || Paperback || Oliver Caviglioli || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
De aandacht voor de cognitieve wetenschap groeit. En daarmee groeit ook de populariteit van dubbel coderen – het combineren van woorden en beelden in je lessen. Maar hoe breng je dat in de praktijk?
Als je informatie aanbiedt in woord én beeld, blijft de stof
veel beter hangen. Dat komt omdat ons werkgeheugen
verbale en non-verbale (visuele) informatie afzonderlijk
verwerkt, waardoor de informatie dubbel wordt opgeslagen
in ons langetermijngeheugen. Dit principe noemen we ‘dubbel coderen...
maandag verzonden
Coöperatieve leerstrategieën
Handboek coöperatief leren
2021 || Hardcover || Spencer Kagan e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
"Coöperatieve leerstrategieën
Het handboek voor coöperatief leren
Onderzoek bewijst: coöperatief leren leidt tot aantoonbaar betere leerresultaten, mits het goed en gestructureerd gebeurt. Dat lukt zeker met de aanpak uit dit handboek.
Als je werkt met coöperatieve leerstrategieën, is elke leerling actief en alert. Leerlingen leren samen in tweetallen, teams van vier of met de hele groep. Ze kunnen zich daarbij niet verschuilen achter anderen of meeliften op de inzet van teamgenoten. D...
maandag verzonden
Elke leerling kan uitblinken
Geef passies en sterke kanten de ruimte
2021 || Hardcover || Yong Zhao || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Geef ruimte aan passies en sterke kanten
"Een pleidooi voor personaliseerbaar onderwijs
Er moet iets drastisch veranderen in ons onderwijs, betoogt Yong Zhao in dit boek. Waarom kijken we steeds naar de tekorten van leerlingen? Waarom leggen we alle leerlingen langs dezelfde lat? En waarom moeten ze zoveel tijd en energie steken in vakken waar ze niet zo sterk in zijn?
Het huidige keurslijf van de school belemmert leerlingen om hun passie te volgen en hun sterke kanten uit te diepen. Daardoor...
maandag verzonden
Woorden in prenten (Heruitgave)
Nt2-lessen bij vijf bekende prentenboeken
2021 || Paperback || Josée Coenen e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Woorden in prenten
NT2-lessen bij vijf bekende prentenboeken.
Veel kinderen houden van voorlezen. Maar anderstalige of ‘taalzwakke’ kinderen begrijpen niet altijd wat er voorgelezen wordt. Met Woorden in prenten breid je eerst hun woordenschat uit, zodat ook deze leerlingen kunnen genieten van bekende prentenboeken.
Woorden in prenten bevat lessen bij de volgende vijf boeken*:
• Rupsje Nooitgenoeg
• Wil je mijn vriendje zijn?
• Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop ge...
maandag verzonden
Feedback om leren zichtbaar te maken - beknopte uitgave
2021 || Hardcover || John Hattie e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Feedback wordt beschouwd als één van de krachtigste invloeden op lesgeven en leren. Maar tegelijkertijd kan de impact van feedback heel wisselend zijn, afhankelijk van het type feedback
en hoe deze wordt gegeven en ontvangen.
Dit boekje is de beknopte uitgave van het boek Feedback om leren zichtbaar te maken. De auteurs geven aan hoe je je lesgeven zo kunt inrichten dat het de best mogelijke basis vormt voor feedback. Daarbij baseren ze zich op onderzoek, theoretische inzichten en een grot...
maandag verzonden
Omgaan met werkdruk pocketboek
2021 || Paperback || Will Thomas || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
"Dit boekje geeft je handvatten om een betere balans te vinden en te houden tussen werk en privéleven.
Het laat je zien hoe je reële doelen stelt, hoe je grenzen kunt stellen en beter voor jezelf kunt zorgen.
Niet alleen door het je te vertellen, maar ook door je kleine oefeningen te laten doen die je veel inzicht
zullen verschaffen."
maandag verzonden
10 denkkaders om leren zichtbaar te maken - beknopte uitgave (Heruitgave)
Hoe ons denken het lesgeven positief kan beïnvloeden
2021 || Hardcover || John Hattie e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Hoe leraren denken over leren en over hun eigen rol hierin, is een van de belangrijkste invloeden op de leerprestaties van leerlingen. Samen met Klaus Zierer beschrijft John Hattie de denkkaders die leraren zich eigen kunnen maken om het maximale uit hun leerlingen te halen. Deze denkkaders komen voort uit het boek Leren zichtbaar maken. Een voorbeeld van zo’n denkkader is: Ik streef naar een uitdaging voor alle leerlingen, zodat ze niet alleen ‘hun best doen’. Als dit je denkkader is,...