Zoekfilters
Geen verdere filters gevondenBasisschool (4)
maandag verzonden
Maak van spel prioriteit
8 aanraders
2024 || Paperback || Mirella Raijmakers || Instondo
Spelende kinderen ontwikkelen zich vanuit zichzelf en in interactie met de omgeving. Dit is vanzelfsprekend en natuurlijk, want het hoort bij het jonge kind. Spel is daarom dé manier die onderwijsprofessionals enorme kansen biedt om ontwikkeling bij jonge kinderen te bevorderen. Om van spel een prioriteit te maken in het onderwijs aan het jonge kind, is kennis en ervaring nodig.
Deze TIBtool helpt jou en je onderbouwteam om stappen te zetten in het vergroten van die kennis door achtergrondi...
maandag verzonden
Stimuleer de executieve functies van je leerlingen
2024 || Paperback || Esther Monfils || Instondo
Deze TIBtool biedt 9 Aanraders om de executieve functies (EF) van leerlingen te stimuleren. Zo bevorder je de zelfstandigheid en maak je van leerlingen kritische denkers.
Door kritisch te kijken naar het klassenmanagement, het goede voorbeeld te geven, veel oefenmogelijkheden te bieden en de omgeving aan te passen faciliteer je voor EF. Door EF in je taal te gebruiken, betrek je leerlingen bij het leren. De rollen en petten die je daarbij hebt als leraar zijn belangrijk. Als je hier goed zic...
maandag verzonden
Hoe verbeter je het sociaal klimaat op school?
2024 || Paperback || Ilse Preller || Instondo
Een sociaal veilig klimaat helpt kinderen zich verbonden te voelen en verantwoordelijkheid te dragen. Op school heerst een sfeer van wederzijds respect en bemoediging. Leerkrachten zijn vriendelijk en vastberaden tegelijkertijd. Deze benadering is effectief op lange termijn, omdat ze rekening houdt met wat een kind denkt, voelt en besluit over zichzelf en de samenleving, en tegelijkertijd gedrag begrenst. School is een oefenplaats voor waardevolle sociale en executieve vaardigheden (zoals emp...
Doe meer met data
Leerlingenpopulatie als sleutel voor beter onderwijs
2024 || Paperback || Vivian van Alem e.a. || Instondo
Iedere school verzamelt - al dan niet gedwongen - steeds meer informatie. Maar zijn alle verzamelde data ook echt relevant en toepasbaar? En helpen ze jullie om je onderwijs beter af te stemmen op de leerlingen?
Ook van jullie school wordt wettelijk een samenhangend curriculum verwacht dat past bij de leerlingenpopulatie. Maar hoe ziet die leerlingenpopulatie van jouw school er eigenlijk uit? Kom je verder dan wat kengetallen en een schoolweging? Dat is hard nodig, want een scherp beeld van j...