Zoekfilters
Geen verdere filters gevondenResultaten (6)
morgen verzonden
Werk doelgericht met niveauverschillen
2023 || Paperback || Marcel Peters e.a. || Instondo
Doelgericht werken is een term die steeds vaker voorkomt in de onderwijspraktijk. Basisscholen maken deze ontwikkeling door om zo goed mogelijk te kunnen omgaan met niveauverschillen. Omgaan met niveauverschillen wordt als één van de moeilijkste onderdelen van het vak beschouwd. In deze TIBtool worden vijf stappen voor het werken in de korte handelingsgerichte cyclus uitgelegd. IB’ers en leerkrachten vinden er praktische tips, formats, (praktijk)voorbeelden en handvatten om doelgericht te...
morgen verzonden
Benut het leerpotentieel van álle leerlingen
Over het effect van hoge verwachtingen in het onderwijs
2023 || Paperback || R Bouttaouane || Instondo
Te veel leerlingen blijven achter op school, doordat hun leerpotentieel niet (volledig) wordt benut. Deze verspilling van talent en intelligentie kunnen we tegengaan. Onderwijsdeskundigen zeggen het allang: leerlingen benutten hun leerpotentieel wanneer leraren en ouders hoge positieve verwachtingen van hen hebben. Daarnaast zorgt dit voor een positief effect op hun welbevinden, motivatie en op diversie gedragsaspecten.
Hoe ziet onderwijs dat gegeven wordt vanuit hoge verwachtingen eruit in d...
morgen verzonden
Pak taalbeleid breed aan
2023 || Paperback || Marcel van As || Instondo
In het onderwijs hebben we graag controle op waar we mee bezig zijn. Dit zoeken we ook binnen het domein taal. In deze zoektocht wordt vaak gekozen voor het versmallen of verkavelen van dit leerdomein. Hierdoor ontstaan verschillende subvakken die de schijn wekken dat we taal in losse onderdelen kunnen aanleren en controleren. Dat kan anders en beter!
Laten we taal meer in samenhang benaderen. Hiervoor moeten we vertrekken vanuit visie en niet vanuit middelen. Je kunt pas een goede aanpak of ...
morgen verzonden
Navigeer op onderwijskwaliteit
2023 || Paperback || Sanne Maas e.a. || Instondo
De opdracht van onderwijs bestaat uit de begeleiding van kinderen in hun ontwikkeling naar sociale en competente volwassenen. Hier worden door overheden en professionals allerlei handreikingen voor geboden. Maar hoe weet je nu wat het beste bij jouw school past? Wat moet en wat mag?
Deze TIBtool beschrijft stap voor stap hoe je als intern begeleider of kwaliteitscoördinator samen met je team kunt werken aan een kwaliteitscultuur- en structuur. Naast theoretische achtergronden worden er diver...
morgen verzonden
Tandem IB’er en directeur: werken aan schoolontwikkeling
2023 || Paperback || Marjan Plazier e.a. || Instondo
Om de kwaliteit van onderwijs op hoog niveau te brengen en houden is permanente schoolontwikkeling nodig. De leerkracht
doet ertoe en in de klas moet het gebeuren, maar de tandem van directeur en IB’er is de motor van schoolontwikkeling.
“Als wij het leren van leerlingen willen verbeteren, moeten we het leren van leerkrachten versterken.”
In deze TIBtool gaan we in op de rol die IB’er en directeur hebben in deze schoolontwikkeling. Hoe werken zij samen
en hoe versterken ze elkaar? En ...
morgen verzonden
Het geheim van de leraar
Hoe maak en houd je verbinding met je leerlingen/studenten?
2023 || Paperback || Ismail Aghzanay e.a. || Instondo
In de afgelopen jaren zijn de geluiden van leraren die het steeds moeilijker hebben om hun leerlingen te bereiken, luider gaan klinken dan ooit tevoren. De hardheid waarmee er wordt gereageerd, ongewenst gedrag en de ongemotiveerde houding dragen ertoe bij dat leraren hun beoogde didactische en pedagogische doelen niet bereiken. Dat moet beter kunnen toch?
In Het geheim van de leraar komen de 4 meest cruciale principes naar voren, waarmee leraren het didactisch en pedagogisch verschil kunnen ...