Zoekfilters
Resultaten (4)
morgen verzonden
Hummel Hummel-Zügen en zo
de zoektocht naar het in de Tweede Wereldoorlog weggevoerde spoorwegmaterieel
2020 || Hardcover || Sander Ruys || Alk B.V., Uitgeverij De
Al voor de bevrijding van Nederland boven de grote rivieren was duidelijk dat de bezetter planmatig,
structureel en op grote schaal uit Nederland de meest uiteenlopende goederen had weggevoerd.
Ongeveer 90% daarvan was na het begin van de Operatie Market Garden en de
spoorwegstaking op 17 september 1944 uit ons land weggehaald. In die periode plunderden de
Duitsers vooral vele fabrieken en de spoorwegen, maar ontruimden ook steden en dorpen, zoals
Arnhem.
Tegen deze achtergrond stelde de Nede...
morgen verzonden
Railatlas Rotterdam
140 jaar tramrails in de Maasstad
2019 || Hardcover || T. van Eijsden || Alk B.V., Uitgeverij De
Over het openbaar vervoer in Rotterdam en meer specifiek de tram in de Maasstad zijn in de loop der jaren al vele publicaties verschenen. Deze behandelden velerlei aspecten zoals het materieel en/of de bedrijfsvoering in bredere zin. De infrastructuur van het Rotterdamse tramnet is echter veel minder beschreven. Die ontwikkeling van het tramnet van de RET en haar voorgangers RTM en RETM hield uiteraard nauw verband met de ontwikkeling van de stad zelf. De aan de RETM verleende concessie had z...
morgen verzonden
Spoor & Trein 13
2014 || Hardcover || C. van Gestel e.a. || Alk B.V., Uitgeverij De
Spoorbruggen in Nederland
Nederland waterland impliceert eveneens Nederland bruggenland. Door de vele kleine en grote waterwegen die Nederland rijk is, is er eveneens een groot aantal bruggen nodig om de infrastructuur van (spoor)wegen hierop te kunnen projecteren. Ons land kent dan ook een lange en rijke traditie op het gebied van de bruggenbouw, zowel voor het vervoer over de weg als dat per spoor. We onderscheiden daarbij vaste bruggen en beweegbare bruggen, waarbij Nederland vooral naam h...
morgen verzonden
De Indische Mijnspoorwegen
Het boven- en ondergronds spoorwegbedrijf bij de Staats- en particuliere kolenmijnen in voormalig Nederlands-Indië
2020 || Hardcover || G de Graaf || Alk B.V., Uitgeverij De
De eerste personentrein in de Indische archipel ging in 1867 op Java van start. Maar al in 1849 paste het Gouvernement railvervoer toe bij de kolenmijn ‘Oranje Nassau’ in Pengaron op Zuidoost- Borneo. Steenkolenwinning onder regie van Sultans bestond al lang in de Indische archipel, maar kende geen railvervoer. Na 1880 steeg het aantal op Europese leest geschoeide kolenmijnen, maar het duurde tot 1899 voor de eerste stoomlocomotief het Indische mijnbedrijf bereikte. Later kwamen er ook lo...