Zoekfilters
Studieboeken (4)
morgen verzonden
Ethiek in de kliniek / Druk 5
hedendaagde benaderingen in de gezondheidsethiek
2013 || Paperback || G. Widdershoven || Boom
In Ethiek in de kliniek wordt een pleidooi gehouden voor een vorm van ethiekbeoefening die zich richt op de praktijk, en bereid is te leren van de ervaringen van betrokkenen.
Widdershoven presenteert een aantal benaderingen als alternatieven voor de meer gangbare principebenadering: de fenomenologische, de narratieve, de hermeneutische, de discoursethische en de zorgethische benadering.
Centraal staan vraagstukken in de praktijk: autonomie en afhankelijkheid in de chronische zorg, beslissin...
Taal en betekenis / druk 1
2013 || Paperback || Martin Stokhof || Boom
Hoe komt betekenis tot stand? Hoe past taal op de werkelijkheid? In Taal en betekenis leidt Martin Stokhof de lezer langs de voornaamste kwesties in de taalfilosofie. Dit nieuwe deel in de serie Boom Basisboeken is een volledig geactualiseerde versie van het eerder bij Boom onder dezelfde titel verschenen, succesvolle studieboek. Bij uitstek geschikt voor studenten wijsbegeerte, taalwetenschap, kunstmatige intelligentie en psychologie.Martin Stokhof is hoogleraar taalfilosofie aan de Universi...
morgen verzonden
Mondiale rechtvaardigheid
2014 || Paperback || Thomas Mertens e.a. || Boom
Hoe vaak worden wij niet geconfronteerd met schrijnende armoede, onrecht en leed? We hoeven de televisie maar aan te zetten of we zien beelden die weliswaar ver van ons afstaan, maar toch overdonderen. Wat moeten we met die kennis?
In Mondiale rechtvaardigheid gaan de filosofen Thomas Mertens en Ronald Tinnevelt in op de vraag hoe we kunnen denken over verantwoordelijkheid bij mondiaal onrecht. De verschillende manieren waarop mensen reageren op lijden vormen daarbij het uitgangspunt. Vervolg...
morgen verzonden
Niet voor de winst / Druk 90 (Heruitgave)
waarom de democratie de geesteswetenschappen nodig heeft
2013 || Paperback || Martha Nussbaum || Ambo || met inkijkexemplaar
Een overtuigend manifest tegen de vereconomisering van het onderwijs.
In het onderwijs heeft zich in de laatste decennia een stille crisis voorgedaan. Lang werd onderwijs gezien als de plek waar leerlingen kritisch leren denken en gevormd worden tot ontwikkelde en begripvolle burgers. Maar sinds we economische groei boven alles plaatsen, is ook het onderwijs erop gericht economisch nuttige en productieve leerlingen af te leveren.
Deze kortzichtige focus op nuttige vaardigheden heeft ons vermoge...