Zoekfilters
Studieboeken (6)
maandag verzonden
Formatief evalueren in de praktijk / Druk 2 (Heruitgave)
2019 || Hardcover || Dylan Wiliam e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Formatief evalueren heeft drie belangrijke kenmerken:
- Je weet wat je je leerlingen wilt laten leren, en leerlingen weten dat ook.
- Je peilt voortdurend wat een leerling al weet en begrijpt.
- Je gebruikt die feiten om de leerling verder te helpen in zijn leerproces.
Dylan Wiliam is een autoriteit op het gebied van formatief evalueren. Met mede-auteur Siobhán Leahy licht hij in dit boek vijf kernstrategieën voor formatief evalueren toe. De strategieën zijn uitgewerkt in 24 praktische ...
maandag verzonden
Betrokkenheid!
de sleutel tot beter leven
2016 || Hardcover || Robert J. Marzano e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Betrokkenheid van leerlingen is niet iets wat toevallig ontstaat. De aandacht vangen is de eerste stap; leerlingen betrokken krijgen gaat nog een stap verder. Als leraar heb je daar zeker invloed op!
De Amerikaanse onderwijswetenschapper Marzano staat bekend om zijn publicaties waarin hij diepgaande onderwijsresearch vertaalt naar praktische toepassingen voor leraren en leidinggevenden in het onderwijs. In dit boek licht hij 16 concrete lesstrategieën toe om aandacht en betrokkenheid te creÃ...
maandag verzonden
10 denkkaders voor schoolleiders om leren zichtbaar te maken
Hoe je overtuigingen het schoolsucces positief kunnen beïnvloeden
2022 || Hardcover || Marita Weener || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Hoe leraren denken over leren en over hun eigen rol hierin.
Denkkaders – je innerlijke overtuigingen – zijn bepalend voor je rol als schoolleider. Hoe je
denkt over de impact van de door jou gekozen leiderschapspraktijken heeft namelijk meer
e¬ ect op de prestaties van leerlingen dan die leiderschapspraktijken zelf.
Meer dan vijfentwintig jaar onderzoek naar Visible Learning leert ons dat schoolleiders
een belangrijke rol spelen bij het selecteren, implementeren en evalueren van effectieve
interventie...
maandag verzonden
Silly Sports & Goofy Games Flip-Over
30 coöperatieve energizers en bewegingsspelletjes
2017 || Paperback || Spencer Kagan || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Deze flip-over bevat 30 coöperatieve energizers en bewegingsspelletjes uit het boek Silly Sports & Goofy Games (Bazalt , 2004). Deze spelletjes en bewegingsactiviteiten stimuleren je leerlingen tot spel met spontane en onvoorspelbare interactie .
Gebruik de bewegingsspelletjes voor even-tussendoor-bewegen in de klas, om een lusteloze sfeer te doorbreken, om stoom af te blazen of tijdens de gymles. Spellen uit de categorieën Tof Tikkertje, Handig Helpen, Enig Evenwicht, Creatief Coördineren...
maandag verzonden
Betrokkenheid! - beknopte uitgave
2017 || Paperback || Robert J. Marzano e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Hoe krijg je leerlingen echt betrokken bij de les? Als leraar heb je daar zeker invloed op!
Volgens Robert Marzano spelen voor leerlingen vier factoren een grote rol:
- Emoties: hoe voel ik me?
- Interesse: ben ik geïnteresseerd?
- Relevantie: is dit belangrijk?
- Doeltreffendheid: kan ik dit? ...
maandag verzonden
Coöperatieve werkvormen voor elke groep en ieder vak
voor elke groep en ieder vak
2020 || Paperback || Spencer Kagan || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Als je coöperatieve werkvormen gebruikt, zijn alle deelnemers in je groep betrokken bezig. Er is niet slechts één leerling die antwoord geeft, maar iedereen denkt na over een antwoord en bespreekt dat met zijn teamgenoten (vaak in twee- of viertallen). De teamgenoten geven feedback. Door leerlingen op deze manier te laten samenwerken, verbeteren hun leerresultaten aanzienlijk, zo blijkt uit onderzoek.
Coöperatief Leren is iets anders dan samenwerken of groepswerk. Bij ‘normaal’ groep...