Zoekfilters
Voor de HBO-docent (11)
Een overzicht van literatuur dat relevant is voor docenten binnen het hoger onderwijs.
morgen verzonden
Blended learning
De toekomst is digitaal
2020 || Paperback || Tobe Baeyens || Politeia
Er zijn oneindig veel vragen waarop we het antwoord niet weten. Maar één ding weten we wel: de toekomst is digitaal. Computers en smartphones maken nieuwe innovatieve werkvormen mogelijk, waardoor technologie tegenwoordig ook op een succesvolle manier in het onderwijs kan ingezet worden.
In dit boek wordt stap voor stap uitgelegd hoe je aan de slag kan gaan met blended learning door online doelstellingen, opdrachten en activiteiten op elkaar af te stemmen. Er wordt besproken hoe digitaal le...
morgen verzonden
Programmatisch toetsen
Voorbeelden en ervaringen uit de praktijk
2021 || Paperback || Liesbeth Baartman e.a. || Boom
Binnen het beroepsonderwijs is steeds meer belangstelling voor programmatisch toetsen. Dat is een toetsconcept waarin toetsen en leren geïntegreerd zijn en de competentieontwikkeling van de student centraal staat. Gedurende de opleiding wordt continu informatie over het leerproces van de student verzameld, de zogeheten datapunten. Hiermee kunnen opleiders het leerproces monitoren en bijsturen. Feedback en de ontwikkeling van zelfregulatie staan centraal. Zo krijgen studenten de benodigde tij...
morgen verzonden
Unmute
Activerende didactiek voor de online taalles
2020 || Paperback || Masja Mesie e.a. || Coutinho || ook als eBook
Voor een groot aantal docenten en leerlingen zijn taallessen op afstand verre van ideaal. De online didactische vaardigheden van docenten zijn in de afgelopen periode op de proef gesteld en bij een groot aantal docenten snel ontwikkeld.
Unmute geeft praktische voorbeelden waarmee het repertoire van taaldocenten op het gebied van online taaldidactiek verder kan worden uitgebreid. Het boek is opgebouwd volgens het vierstappenmodel: starter, kop, romp en staart. Dit is een basismodel voor een g...
morgen verzonden
Storylistening
Organiseer de onderstroom en krijg medewerkers mee
2020 || Paperback || Annet Scheringa e.a. || Business Contact || met inkijkexemplaar
Veel organisaties worstelen met de vragen: Hoe krijgen we de beweging erin? Hoe krijgen we mensen mee? Verleiden, verontrustende cijfers presenteren, visies en veranderplannen rondmailen: het werkt lang niet altijd. Luisteren naar onderstroomverhalen, storylistening, werkt wél. Maar die griezelige wereld vol ervaringen, belevingen en emoties laten nogal wat organisaties links liggen. Zonde, want ze leveren parels aan inzichten op.
Dit boek laat zien hoe je deze parels opduikt en de inzichten...
morgen verzonden
Het prachtige risico van onderwijs / Druk 14
2020 || Paperback || Gert Biesta || Phronese, Uitgeverij
‘Een intellectuele kanonskogel’– Simon Verwer, leraar filosofie en Frans.
‘Biesta breekt een lans voor de professionaliteit van leraren.’– Machiel Karels, Wij-leren.nl
‘Dit boek laat een kwaliteit van denken en redeneren zien die zeldzaam is in deze tijd.’ – Learning Space
In dit visionaire boek houdt pedagoog Gert Biesta een pleidooi voor wat het prachtige risico van onderwijs kan worden genoemd. Via de zeven thema’s van scheppen, communicatie, lesgeven, leren, emancipati...
morgen verzonden
Didactisch Coachen II
verdieping en implementatie
2020 || Hardcover || Lia Voerman e.a. || Pumbo.nl B.V. || met inkijkexemplaar
Dit boek is het vervolg op ‘Didactisch Coachen: hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen’.
Didactisch Coachen is de praktische vertaling van het wetenschappelijk onderzoek van Lia Voerman naar de manier waarop docenten zo feedback kunnen geven aan hun leerlingen, dat die leerlingen er echt iets aan hebben. De theorie over leerbevorderende feedback is gekoppeld aan de theorie over de hoge verwachtingen. Docenten die hoge verwachtingen hebben van hu...
morgen verzonden
De APA-richtlijnen / Druk 2
Over literatuurverwijzing en onderzoeksrapportage
2020 || Paperback || Petra Poelmans e.a. || Coutinho || ook als eBook
In het hoger onderwijs krijgt onderzoek een steeds belangrijkere positie. Alle opleidingen hebben het een stevige plaats in het curriculum gegeven en vaak is er ook een leerlijn ‘onderzoeksvaardigheden’ ontwikkeld. Onderzoek heeft zich tot een leerstrategie ontwikkeld, die bijdraagt aan de professionalisering van de student. In veel gevallen zijn verschillende docenten vanuit hun specialismen betrokken bij de begeleiding van het onderzoek. Dit kan voor studenten leiden tot onduidelijkheid...
morgen verzonden
Impact op afstand
Online lesgeven in het hoger onderwijs
2020 || Paperback || Brigit Kolen || Coutinho || ook als eBook
Waar het gebruik van online middelen bij het lesgeven nog niet zo lang geleden optioneel was en vooral heel hip, is het inmiddels dagelijkse routine geworden voor een groot deel van de docenten en studenten in het hoger onderwijs. Voor de één gaat die overgang (echter) soepeler dan voor de ander.
Impact op afstand brengt hulp in de vorm van praktische tips, werkvormen en uiteraard (online) voorbeelden. Het biedt handvatten bij de uitdagingen van online onderwijs: contact maken en houden, pr...
morgen verzonden
Leren (en) doceren in het hoger onderwijs / Druk 4
2020 || Paperback || Linda van der Grijspaarde e.a. || Boom
In Leren (en) doceren in het hoger onderwijs staat de dagelijkse praktijk van de docent centraal. De docent vervult een cruciale rol in de onderwijsleersituatie. Ongeacht de onderwijswerkvorm (college, werkgroep, practicum) van de docent wordt gevraagd om het onderwijs zodanig vorm te geven dat een maximaal leerresultaat bij de student wordt bereikt.
In vier thema’s behandelen de auteurs een aantal didactische onderwerpen: het leren van studenten (bevorderen), onderwijs ontwerpen, onderwijs...
Tussen toets en bestuur
De positie van de examencommissie in het hoger onderwijs
2020 || Hardcover || P.J.J. Zoontjens e.a. || Boom uitgevers Den Haag
De examencommissie neemt een spilfunctie in binnen universiteiten en
hogescholen. Zij is onafhankelijk en verantwoordelijk voor de kwaliteit van
de toetsing binnen de opleiding. De examencommissie ziet erop toe dat:
• de kwaliteit van de examinatoren aan de maat is;
• het gehele toetsproces van voldoende kwaliteit is;
• de deelname van studenten aan tentamens volgens geldende regels
plaatsvindt;
• de tentamenprestaties van de studenten op eigen inspanningen
berusten.
De veelzijdige ...