Studieboeken (4)
Handboek Sociotherapie / Druk 2
theorie en praktijk voor hulpverleners in het sociaal-agogisch werkveld
2013 || Paperback || Denise de Weerd e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
"Het is prachtig, het lukt goed, we zijn enthousiast, maar we zouden graag weten wat we doen" (citaat uit: Jongerius, 1963)
Het hierboven genoemde citaat is meer dan vijftig jaar oud maar desondanks nog steeds actueel wat betreft de onduidelijkheid en de onbekendheid die het vakgebied sociotherapie kent. Dit is opvallend en bovendien een gemis, omdat talloze GGZ-medewerkers op HBO-niveau dagelijks sociotherapie beoefenen in het contact met hun cliënten; psychiatrisch verpleegkundigen, groeps...
Waarden aan het werk
over kantelmomenten en normatieve complexiteit in het werk van professionals
2011 || Paperback || Tonja van den Ende || SWP
Goed werk doen wordt steeds complexer. Professionals stuiten regelmatig op normen en waarden die niet verenigbaar zijn. En zij hebben te maken met uiteenlopende belangen. Hoe gaan zij daarmee om in hun beroepspraktijk? Bewustwording van die complexiteit is van groot belang om goede keuzes te kunnen maken. Aan de hand van interviews en casuïstiek biedt Waarden aan het werk belangrijke aanknopingspunten voor het verder versterken van de normatieve leerprocessen van professionals en hun organis...
De trein van boos naar middel
een nieuw transportmiddel in oplossingsgerichte gesprekken
2012 || Paperback || Frank van den Berg e.a. || SWP
De trein van Boos naar Middel is een in de praktijk gevormd model dat succesvol wordt gebruikt door onderwijzers, psychologen, verpleegkundigen, coaches, mediators en managers. Het is een gespreksmethode voor iedereen die iemand wil helpen die klem zit in negatieve emoties. 'De trein' biedt een simpel (maar niet eenvoudig) systeem om vanuit die negatieve positie te komen tot positieve actie. Een houvast in woelige omstandigheden.De trein van Boos naar Middel is gefundeerd op de methode 'oplos...
Het begint met kijken en luisteren / druk 1
een praktische theorie voor onderwijs aan jonge kinderen
2011 || Paperback || Jenthe Baeyens || SWP
Jonge kinderen staan op een heel eigen wijze in de wereld. Ze zijn nieuwsgierig en vol verwondering. Door te spelen en te onderzoeken, in een actieve interactie met andere kinderen en volwassenen, verwerven ze nieuwe inzichten en vaardigheden en leren ze zichzelf en de wereld om hen heen steeds beter kennen en begrijpen.In dit boek staat de eigenheid van jonge kinderen centraal. Een eigenheid die vooral is te herkennen in de nieuwsgierigheid en verwondering die peuters en kleuters laten zien ...