Zoekfilters
Studieboeken (4)
Levensbeschouwing ontwikkelen
Didactiek voor levensbeschouwing in het primair onderwijs
2022 || Paperback || Jef De Schepper || Kwintessens
Levensbeschouwing ontwikkelen is een handboek vakdidactiek voor (aankomende) leerkrachten in het basisonderwijs. In dit boek wordt levensbeschouwing in al zijn verscheidenheid belicht, met godsdienst als een van de mogelijke invullingen. Het ontwikkelen van vaardigheden vormt daarbij de leidraad.
Dankzij de heldere theoretische uitleg en de praktische voorbeeldwerkvormen leert u de kinderen een eigen visie te vormen. Dat gebeurt vanuit persoonlijke betrokkenheid in een open sfeer.
Het boek is...
Wereld zonder tranen
en andere levensbeschouwelijke verhalen
2019 || Hardcover || Erik Idema || Kwintessens
Al zolang er mensen zijn, vertellen ze elkaar verhalen.Dit boek biedt een kennismaking met de rijke traditie van levensbeschouwelijke verhalen uit hindoeïsme, boeddhisme, jodendom, christendom, islam en humanisme.
Wereld zonder tranen bevat hervertellingen van bronverhalen, voorbeelden van latere verteltradities en verhalen bij religieuze feesten. Ze zijn naverteld voor kinderen vanaf 8 jaar.
Een wereld vol geloof – basiskennis levensbeschouwelijke stromingen
2024 || Paperback || Erik Idema || Kwintessens
Geheel herziene editie van de bekende kennismaking met de vijf grote wereldgodsdiensten: hindoeïsme, boeddhisme, jodendom, christendom en islam. Nieuw in deze editie is het hoofdstuk over humanisme.
Voor leraar of (pabo-)student en voor iedereen die geïnteresseerd is in andere culturen.
Dit is de opvolger van Een wereld vol geloof - basiskennis wereldgodsdiensten
Wijs worden met bronverhalen / Druk 1
een visie- en praktijkboek voor leraren basisonderwijs
2017 || Hardcover || Bas van den Berg || Kwintessens
Hoe maak je kinderen nieuwsgierig naar levensbeschouwelijke verhalen? Hoe ontwerp je levensbeschouwelijk onderwijs dat uitdagend en waardevol is voor alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond?
Dit visie- en praktijkboek wil leraren basisonderwijs vertrouwd maken met een creatieve, dialogische en kritische benadering van levensbeschouwelijk onderwijs. Een visie waarin het leren kennen van zinrijke bronverhalen uit verschillende levensbeschouwelijke tradities door leerlingen centraal staat.